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BMC Oral Health.2023 Aug;23(1):616.

母親の就学前児童の歯磨きを促進する行動的介入の開発と受容性:多段階最適化戦略フレームワークの準備段階

Development and acceptability of behavioral interventions promoting mothers' brushing of pre-school children's teeth: The preparation phase of the multi-phase optimization strategy framework.

PMID: 37653476

抄録

背景:

幼児期のう蝕は、親による定期的な歯磨き支援によって予防できることから、親を対象とした行動修正介入の重要性が示されている。モバイル口腔保健(m-oral health)介入は人気を集めているが、その実施は必ずしも確固たる理論的枠組みに基づいておらず、個々の介入構成要素の有効性に関するエビデンスは得られていない。多段階最適化戦略(MOST)は、複雑なm-oral health介入を開発し、個々の構成要素の有効性を評価するための枠組みを提供する。

BACKGROUND: Early childhood caries can be prevented through regular parental-supported toothbrushing, indicating the importance of behavior modification interventions targeting parents. Mobile oral health (m-oral health) interventions are gaining increased popularity although their production is not always based on solid theoretical frameworks and evidence about the efficacy of individual intervention components is not available. The Multiphase Optimization Strategy (MOST) offers a framework to develop complex m-oral health interventions and assessing the efficacy of individual components.

目的:

本研究では、母親の就学前の子どもの歯みがきを促進するために、MOSTを用いて3つの介入要素を開発し、その受容性を評価した。

AIM: This study describes the development and assesses the acceptability of 3 intervention components using MOST to promote mothers' brushing of their preschool children's teeth.

方法:

計画された行動の理論(Theory of Planned Behavior)は、動機づけ面接(MI)、ストーリーテリングビデオ(STV)、および口腔保健促進メッセージ(OHPM)の3つの構成要素の開発の指針となった。研究者はMIを実施するための研修を受けた。24のOHPMが開発され、14のSTVスクリプトが「And, But, Therefore」フレームワークに基づいて開発された。最適化の目的を決定し、介入要素を受ける頻度とタイミングに関する母親の希望を評価するために、実施可能性のパイロット研究が行われた。母親は半構造化面接に参加し、受容性の枠組みに基づく7つの自由形式の質問を使って構成要素の受容性を評価し、質的データの分析には主題分析が用いられた。また、母親たちは、クローズエンドの質問を用いて、構成要素の受容可能性の知覚と経験を評価する質問にも回答した。記述統計量は、連続変数については平均値と標準偏差、カテゴリー変数については中央値と四分位範囲として示した。

METHODS: The Theory of Planned Behavior guided the development of 3 components: motivational interviewing (MI), storytelling videos (STVs), and oral health promotion messages (OHPMs). A researcher received training to conduct MI. Twenty-four OHPMs were developed, and 14 STVs scripts were developed based on the "And, But, Therefore" framework. A feasibility pilot study was conducted to determine the optimization objective and assess mothers' preferences regarding the frequency and timing of receiving the intervention components. The mothers participated in a semi-structured interview to assess the acceptability of the components using 7 open-ended questions based on the framework of acceptability and thematic analysis was used to analyze the qualitative data. The mothers also responded to questions assessing the perceived and experienced acceptability of the components using close-ended questions. Descriptive statistics were presented as means and standard deviations for continuous variables and median and interquartile range for categorical variables.

結果:

16人の母親が含まれた。母親は介入に対して肯定的な感情を示した。母親たちは、これらの要素が子どもの歯みがきの「よいリマインダー」になっていると感じていた。しかし、「時間」は母親にとって負担であった。80%の母親が、週に1回、午後8時から午前2時までの間にOHPMとSTVを受けることを希望し(50%)、60%が介入を受ける時間を15~30分に設定できると回答した。

RESULTS: Sixteen mothers were included. The mothers expressed positive affective attitude towards the interventions. They felt the components served as "good reminders" to brush their children's teeth. However, "time" was a burden for the mothers. 80% of the mothers preferred receiving the OHPMs and STVs once per week, from 8 pm to 2 am (50%), and 60% indicated they can set 15-30 min to receiving the interventions.

結論:

3つの構成要素は母親にとって受け入れやすいものであった。OHPMとSTVは週1回、午後8時から午前2時の間に母親たちに送られる。MIとフォローアップの電話は15分以内とする。

CONCLUSION: The 3 components were acceptable to the mothers. The OHPMs and STVs will be sent to the mothers once per week, between 8 pm to 2 am. The MI and follow-up phone calls will be limited to 15 min.