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Accid Anal Prev.2023 Nov;192:107254.

草の根ダートトラックレースの安全性を伝えるために、関係者の視点とバイオメカニクスを統合する

Integrating biomechanics with stakeholder perspectives to inform safety in grassroots dirt track racing.

PMID: 37557000

抄録

草の根ダートトラックレースは、重傷のリスクが高いモータースポーツの基礎的な部分である。本研究は、ドライバーの安全性を向上させるための戦略に反映させるために、モータースポーツドライバーの安全性に関する視点と経験、およびグラスルーツ・ダートトラックレースで経験した頭部加速事象を収集することを目的とした。ダートトラックレースの経験がある13人のドライバー(主にダートトラックでレースをするn=9、主に舗装路でレースをするn=4)が、ビデオ、頭部運動のシミュレーション、頭部加速度データを共有する、グループ別のフォーカスグループおよび/または1対1のインタビューに参加した。ラップとクラッシュ接触シナリオのピーク運動学が記録され、頭部の摂動(すなわち、移動平均軌道に対する頭部の運動の偏差)がラップごとに定量化され、ガイド付きディスカッションを通じて提示された。回答はRapid Assessment Processを用いて要約された。フォーカスグループとインタビューから音声記録とフィールドノートが収集され、25の領域にわたって分析された。ドライバーは、ダートトラックレースを短時間の高速レースと表現した。ドライバーの成長にとってダートトラックレースの利点は、カーコントロールの習得などであった。ドライバーはレースのリスクを認識し、安全装備に自信を示したが、改善すべき点は特定した。ドライバーはビデオやシミュレーションで頭部の横方向の跳ね返りを観察していたが、レース中はそのような動きに気づかないことを認識していた。トラックコンディションとトラックタイプは、頭部の摂動に影響を与える要因として特定された。レースラップ中に経験した摂動の平均PLA(5.5g)とPRV(3.07rad/s)、摂動周波数は毎秒5回と7回が報告された。一般的に、ドライバーは頭部加速度の大きさを正確に推定していたが、摂動の頻度と最大の大きさには驚いていた。最大摂動の大きさ(26.8gおよび19.0rad/s)は、土の「わだち」にぶつかったことに起因する。ドライバーは、身体的に最も感じる衝突事象として、急停止、大きな高さからの着地による垂直荷重、車体フレームへの衝撃を挙げている。クラッシュの要約統計(中央値=7.30g、6.94rad/s)が報告された。他のスポーツ(例:サッカー)で測定された典型的な衝撃の大きさが、文脈のために提供された。バイオメカニクスを見直すと、ドライバーは衝突加速度が他の接触/衝突スポーツに比べて比較的低いことに驚いた。舗装路のドライバーは、舗装路に比べてダートトラックレースの安全機能が限られていることを指摘した。これには、車体フレームの剛性、シート構造、シートベルトの一体化、公認団体からの監督の欠如などが含まれる。ほとんどのドライバーは、シートインサートと頭部・頸部拘束具が傷害予防に重要であると感じているが、シートインサートの使用状況や好みの頭部・頸部拘束具はドライバーによって異なっていた。ドライバーは、安全に関する自分たちの視点と経験を説明し、草の根ダートトラックレースの安全性を向上させるための戦略を特定した。ドライバーは将来の安全性研究への支持を表明した。

Grassroots dirt track racing is a foundational part of motorsports with a high risk of severe injury. This study aimed to gather perspectives and experiences of motorsports drivers surrounding safety and head acceleration events experienced during grassroots dirt track racing to inform strategies to improve driver safety. Thirteen drivers (n=9 who primarily race on dirt tracks; n=4 who primarily race on pavement tracks) with prior dirt track racing experience participated in separate, group-specific focus groups and/or one-on-one interviews where video, simulations of head motion, and head acceleration data were shared. Peak kinematics of laps and crash contact scenarios were recorded, and head perturbations (i.e., deviations in head motion relative to its moving-average trajectory) were quantified for each lap and presented through guided discussion. Responses were summarized using Rapid Assessment Process. Audio recordings and field notes were collected from focus groups and interviews and analyzed across 25 domains. Drivers described dirt track racing as short, fast bursts of racing. Benefits of dirt track racing for driver development were described, including learning car control. Drivers acknowledged risks of racing and expressed confidence in safety equipment but identified areas for improvement. Drivers observed lateral bouncing of the head in video and simulations but recognized that such motions were not noticed while racing. Track conditions and track type were identified as factors influencing head perturbations. Mean PLA (5.5 g) and PRV (3.07 rad/s) of perturbations experienced during racing laps and perturbation frequencies of 5 and 7 perturbations per second were reported. Generally, drivers accurately estimated the head acceleration magnitudes but were surprised by the frequency and maximum magnitude of perturbations. Maximum perturbation magnitudes (26.8 g and 19.0 rad/s) were attributed to hitting a "rut" in the dirt. Drivers described sudden stops, vertical loads due to landing from a large height, and impacts to the vehicle frame as crash events they physically feel the most. Summary statistics for crashes (medians = 7.30 g, 6.94 rad/s) were reported. Typical impact magnitudes measured in other sports (e.g., football) were provided for context. Upon reviewing the biomechanics, drivers were surprised that crash accelerations were relatively low compared to other contact/collision sports. Pavement drivers noted limited safety features in dirt track racing compared to pavement, including rigidity of vehicle frames, seat structure, seatbelt integration, and lack of oversight from sanctioning bodies. Most drivers felt seat inserts and head and neck restraints are important for injury prevention; however, usage of seat inserts and preferred head and neck restraint system differed among drivers. Drivers described their perspectives and experiences related to safety and identified strategies to improve safety in grassroots dirt track racing. Drivers expressed support for future safety research.