あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
J Cancer Educ.2023 May;

アラビア語による教育用ビデオが、がん治療のための遺伝子検査に対する患者の知識と態度に与える影響

The Impact of an Educational Video in Arabic Language on Patients' Knowledge and Attitudes Towards Genetic Testing for Cancer Therapy.

PMID: 37249757

抄録

がん遺伝学の急速な進歩により、個別化されたがん管理への道が開かれ、遺伝子検査は今や重要な意思決定ツールとなっている。このような利点があるにもかかわらず、遺伝子検査は患者との意思疎通が困難な複雑な管理レイヤーを追加する。患者のヘルスリテラシーにばらつきがあると、遺伝子検査への参加が制限される可能性がある。ゲノムの概念に関する言葉やプレゼンテーションの改善は、患者のリスク評価や検査を受ける意欲に影響を与える可能性がある。本研究の目的は、ベイルート・アメリカン大学医療センターの腫瘍科クリニックを受診したがん患者の知識と態度を、遺伝子変異の概念、遺伝子検査法、およびその目的を明らかにする短い教育用ビデオを視聴する前後で比較することである。腫瘍科クリニックを受診し、体細胞または生殖細胞系列の遺伝子検査を受ける予定の成人患者29名が、教育用ビデオを再生する前後で知識と態度を評価する質問票に回答した。大半の患者は、介入前のベースライン知識が乏しかった。ビデオ視聴後、知識が乏しい患者の割合は、各概念について最小3.4%、最大39%に減少した。態度に関する質問の平均点も有意に上昇した。遺伝子検査の前に、患者の母国語で効果的な患者教育とカウンセリング・プログラムを行うことで、知識を増やし、ためらいを減らし、臨床的意思決定を改善することができる。短い教育ビデオは、世界中の患者ケアにおける包括的アプローチに向けた簡単な介入の一例である。

Rapid advances in cancer genetics are paving the way towards personalized cancer management, and genetic testing is now an important decision-making tool. Despite the advantages, genetic testing adds a layer of complexity in the management which is difficult to communicate with patients. The variability health literacy among patients may restrict their engagement in genetic procedures. Improving the language and presentation of genomic concepts can influence patients' risk assessment and willingness to undergo testing. The study aimed to compare the knowledge and attitudes of cancer patients presenting to oncology clinics at The American University of Beirut Medical Center before and after watching a short educational video that clarifies the concepts of genetic mutations, genetic testing technique, and its purposes.Twenty-nine adult patients presenting to the oncology clinics and due to receive somatic or germline genetic testing filled a questionnaire which assesses their knowledge and attitudes before and after the educational video was played. The majority of patients had poor baseline knowledge before the intervention. After watching the video, the percentage of patients with poor knowledge decreased to a minimum of 3.4% and a maximum of 39% for each concept. Mean score for attitude questions also increased significantly. Effective patient education and counseling programs in the patients' native language prior to genetic testing can increase knowledge, decrease hesitancy, and improve clinical decision making. A short educational video is an example of a simple intervention towards an inclusive approach in patient care all over the world.