日本語AIでPubMedを検索
ChatGPT:歯科医療にとってのチャンスと課題
ChatGPT: Chances and Challenges for Dentistry.
PMID: 37075729
抄録
人工知能(AI)チャットボットChatGPTは、2022年11月の発売以来、大きな関心と深い懸念の両方を生み出しています1。会話型インターフェースを持つ大規模言語モデル(LLM)であるChatGPTは、人間が作成した膨大な量のテキストで訓練されており、質問に応答し、テキスト関連の各種タスクを完了する能力を持っています。ChatGPTや類似のLLMを歯科で使用することは、ほとんどの歯科医療従事者の日常生活に大きな影響を与えることはないと思われますが、管理ワークフローを合理化し、将来的には臨床判断支援のための追加ツールとして機能する可能性があります。しかし、これは包括的で最新かつ公平なデータが利用できることが条件となる。また、LLMの使用は、プライバシーやサイバーセキュリティ上の懸念がある。そのため、強固なデータ保護対策と、LLMの悪意ある使用に対する強力な防御を実施することが極めて重要です。ChatGPTは、ほとんどのクエリに対して簡潔な回答を提供しますが、従来の検索エンジンと比較して、信頼性、透明性、最新知識の欠如が、特に健康関連のクエリにおいて大きな欠点となっています。
The artificial intelligence (AI) chatbot ChatGPT has generated both huge interest and deep concern since its launch in November 2022.1 ChatGPT, a large language model (LLM) with a conversational interface, has been trained on vast amounts of human-generated text and has the ability to respond to questions and complete various text-related tasks. The use of ChatGPT and similar LLMs in dentistry is unlikely to significantly impact the daily routine of most dental healthcare personnel but could streamline administrative workflows and potentially serve as an additional tool for clinical decision support in the future. However, this is contingent on the availability of comprehensive, up-to-date, and unbiased data. The use of LLMs also causes privacy and cybersecurity concerns. It is therefore crucial to implement robust data protection measures and strong defenses against malicious use of LLMs. Although ChatGPT provides succinct answers to most queries, its lack of reliability, transparency, and up-to-date knowledge compared with conventional search engines is a major drawback, particularly for health-related queries.