あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
PLoS One.2023;18(1):e0280226.

ナイジェリアの国家ナトリウム削減プログラムに関する利害関係者の視点。実施とスケールアップのための教訓

Stakeholder perspectives on Nigeria's national sodium reduction program: Lessons for implementation and scale-up.

PMID: 36638099

抄録

背景:

食事性ナトリウムの過剰摂取を減らすため、ナイジェリアの2019年非伝染性疾患の予防と制御のための国家多部門行動計画(NMSAP)には、世界保健機関SHAKEパッケージに基づく政策が含まれています。優先的な行動と戦略には、加工食品のナトリウム制限の義務化、広告制限、マスメディアキャンペーン、学校ベースの介入、パッケージ前ラベルの改善などが含まれます。我々は、これらのNMSAP優先行動を実施するための関係者の知識、潜在的な障壁、および効果的な戦略に関する形成的質的評価を実施した。

BACKGROUND: To reduce excess dietary sodium consumption, Nigeria's 2019 National Multi-sectoral Action Plan (NMSAP) for the Prevention and Control of Non-communicable Diseases includes policies based on the World Health Organization SHAKE package. Priority actions and strategies include mandatory sodium limits in processed foods, advertising restrictions, mass-media campaigns, school-based interventions, and improved front-of-package labeling. We conducted a formative qualitative evaluation of stakeholders' knowledge, and potential barriers as well as effective strategies to implement these NMSAP priority actions.

方法:

2021年1月から2021年2月にかけて、ナイジェリアの規制当局、食品生産者、消費者、食品小売業者およびレストラン経営者、学界および医療従事者に対して、キーインフォーマントインタビュー(n = 23)およびフォーカスグループディスカッション(n = 5)を実施した。RE-AIMおよび実施研究のための統合フレームワークに基づき、NMSAPナトリウム削減優先アクションの実施に対する予想される実施結果、障壁、および促進要因を特定するために、指示内容定性分析を実施した。

METHODS: From January 2021 to February 2021, key informant interviews (n = 23) and focus group discussions (n = 5) were conducted with regulators, food producers, consumers, food retailers and restaurant managers, academia, and healthcare workers in Nigeria. Building on RE-AIM and the Consolidated Framework for Implementation Research, we conducted directed content qualitative analysis to identify anticipated implementation outcomes, barriers, and facilitators to implementation of the NMSAP sodium reduction priority actions.

結果:

ナイジェリアでは食事性ナトリウムの過剰摂取が一般的であり、高い高血圧の有病率と関連していることから、ほとんどの関係者がNMSAPの適切性が高いと報告した。参加者は、優先アクションを実施する際の採用や受容性に対する複数の障壁(例:塩分過剰摂取が健康に与える影響に関する住民の知識の低さ、潜在的な利益損失、味覚の変化に対する抵抗)および実施の促進要因(例:既存の喫煙削減や広告戦略から有利なものを学ぶ)を確認した。NMSAPの実施を強化する主な戦略には、消費者教育、包装前ラベルの義務化と改善、食品および食材のナトリウム含有量の上限を定める法的イニシアティブ、食品広告規制の規制と執行強化、学校カリキュラムへの栄養教育の組み込みが含まれる。

RESULTS: Most stakeholders reported high appropriateness of the NMSAP because excess dietary sodium consumption is common in Nigeria and associated with high hypertension prevalence. Participants identified multiple barriers to adoption and acceptability of implementing the priority actions (e.g., poor population knowledge on the impact of excess salt intake on health, potential profit loss, resistance to change in taste) as well as facilitators to implementation (e.g., learning from favorable existing smoking reduction and advertising strategies). Key strategies to strengthen NMSAP implementation included consumer education, mandatory and improved front-of-package labeling, legislative initiatives to establish maximum sodium content limits in foods and ingredients, strengthening regulation and enforcement of food advertising restrictions, and integrating nutrition education into school curriculum.

結論:

ナイジェリアNMSAPの優先事項の実施と拡大は可能であり、地域社会に焦点を当てた教育から現在および計画中の規制と施行の強化、包装前ラベルの品質、一貫性および使用の改善まで、いくつかの実施戦略が必要であることが分かった。

CONCLUSION: We found that implementation and scale-up of the Nigeria NMSAP priority actions are feasible and will require several implementation strategies ranging from community-focused education to strengthening current and planned regulation and enforcement, and improvement of front-of-package labeling quality, consistency, and use.