あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Front Neurosci.2022;16:898661.

ディスレクシアの子どもにおける読書介入の成功の特徴における脳活動の役割

The Role of Brain Activity in Characterizing Successful Reading Intervention in Children With Dyslexia.

PMID: 35769700

抄録

ディスレクシアの読書介入に関する研究では、成績の変化と脳機能の変化が示されている。しかし、小児における読みの成功に関連する脳領域の位置にはほとんど一貫性がなく、これはおそらく方法論(研究デザイン、参加者の基準、神経画像の手順)のばらつきや限界に起因している。最終的に結果が意味を持つためには、介入が成功し、対照に対して評価され、厳密な統計を用い、生物学的変数(性別)を考慮に入れなければならない。31名のディスレクシアの子どもたちを、ランダム化クロスオーバーデザインにより、音韻・正書法に基づく個別指導期間と被験者内コントロール期間に割り付け、(1)介入によって誘発された行動(読書パフォーマンス)と脳活動(読書中)の変化、(2)介入による読書パフォーマンスの向上を予測する行動と脳活動の介入前データ、を検討しました。その結果、介入後に読解能力の向上が見られたが、対照期間後には見られなかった。また、参加者の性別による影響は見られなかった。しかし、介入後の脳活動には(性別に関係なく)変化が見られなかった。これは、脳の変化は個人差が大きすぎて、集団レベルでは捉えられないことを示唆している。読解力の向上は、介入前の行動データからは予測されなかったが、介入前の両側性上頸部/角回における脳活動からは予測された。注目すべきは、この予測の一部は女性のみに見られたことである。この結果は、この年齢層における読書介入の神経的相関の検出における脳イメージングの限界を明らかにする一方で、特に性別を考慮した場合、最終的な介入成功の評価における脳イメージングの有用性を示す更なる証拠を提供するものであった。

Studies of reading intervention in dyslexia have shown changes in performance and in brain function. However, there is little consistency in the location of brain regions associated with successful reading gains in children, most likely due to variability/limitations in methodologies (study design, participant criteria, and neuroimaging procedures). Ultimately for the results to be meaningful, the intervention has to be successful, be assessed against a control, use rigorous statistics, and take biological variables (sex) into consideration. Using a randomized, crossover design, 31 children with dyslexia were assigned to a phonological- and orthographic-based tutoring period as well as a within-subjects control period to examine: (1) intervention-induced changes in behavior (reading performance) and in brain activity (during reading); and (2) behavioral and brain activity pre-intervention data that predicted intervention-induced gains in reading performance. We found gains in reading ability following the intervention, but not following the control period, with no effect of participants' sex. However, there were no changes in brain activity following the intervention (regardless of sex), suggesting that individual brain changes are too variable to be captured at the group level. Reading gains were not predicted by pre-intervention behavioral data, but were predicted by pre-intervention brain activity in bilateral supramarginal/angular gyri. Notably, some of this prediction was only found in females. Our results highlight the limitations of brain imaging in detecting the neural correlates of reading intervention in this age group, while providing further evidence for its utility in assessing eventual success of intervention, especially if sex is taken into consideration.