あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
J Dent Educ.2022 Apr;

歯科衛生士臨床免許試験におけるマネキンと実際の患者を用いた試験の比較

A comparison of manikin and live patient-based dental hygienist clinical licensing exam.

PMID: 35426129

抄録

オブジェクティブ:

米国の中央地域歯科試験サービスでは、2020年に初めてマネキンベース(M)の歯科衛生士免許試験が実施された。本研究の目的は、マネキンを用いて受験した歯科衛生士学生と生きた患者を用いた歯科衛生士学生の免許試験結果を比較することである。

OBJECTIVES: The Central Regional Dental Testing Service in the United States administered its first manikin-based (M) dental hygiene licensing exam in 2020. The aim of this study was to compare the licensure exam results of dental hygiene students examined using manikins versus live patients.

方法:

倫理的承認を得た後、カリフォルニア州サンノゼのキャリントンカレッジ、歯科衛生士学校の学歴データベースから、3つの異なるコホート(2019、2020、2021)の非識別化試験スコアを収集した。学生の試験スコアは、実施された試験形式に基づいてグループ化された:Mまたは患者ベース(P)のいずれかである。Mann-Whitney U 検定および両側 Fisher's exact を用いて、各群の得点を比較した。

METHODS: After obtaining the ethical approval, the de-identified exam scores of three different cohorts (2019, 2020, and 2021) were collected from the academic record database of Carrington College, Dental Hygiene School, San Jose, California. The exam scores of the students were grouped based on the exam format conducted: either M or patient-based (P). Mann-Whitney U test and two-tailed Fisher's exact were used to compare the scores of the groups.

結果:

2019 年から 2021 年の歯科衛生士卒業生 108 名の得点を分析した。P群65名,M群43名が受診し,P群とM群の平均点(p=0.46),両群の合格率(p=0.52)に有意差はなかった。しかし、初回受験の合格率はM群で高いことが認められた。さらに,結石除去の得点は,2つの試験群間で同等であった(p=0.18).

RESULTS: The scores of 108 dental hygiene graduates between 2019 and 2021 were analyzed. The study included 65 participants examined in group P and 43 participants in group M. There was no significant difference in the mean score between groups P and M (p = 0.46) or in the passing rate between the two groups (p = 0.52). However, a higher first-attempt passing rate was noted in the M group. Moreover, calculus removal scores were comparable between the two examination groups (p = 0.18).

結論:

本研究の結果は、マネキンとライブPの試験結果の比較可能性を支持するものであった。したがって、今後の検査ではM検査の利用を検討してもよい。学生の臨床能力評価におけるM試験の有効性を確認するために、他の環境でのさらなる研究が必要である。

CONCLUSION: The findings of this study supported the comparability of both manikin and live P exam outcomes. Therefore, the use of M exams may be considered for future examinations. Further studies are needed in other settings to confirm the efficacy of M exams in evaluating the students' clinical performance.