あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Int J Environ Res Public Health.2022 02;19(4).

3~6歳児を対象とした長期食育プログラム「カラフルな食事は健康な食事」が家族の食習慣および親の栄養知識に与える影響について

The Effect of the "Colorful Eating Is Healthy Eating" Long-Term Nutrition Education Program for 3- to 6-Year-Olds on Eating Habits in the Family and Parental Nutrition Knowledge.

PMID: 35206167

抄録

背景:

就学前児童の食習慣と食事摂取量を改善するための効果的な戦略は、その後の人生における慢性非感染性疾患のリスクを低減するために不可欠である。本研究の目的は、3~6歳児に対する長期的な栄養教育が保護者の栄養に関する知識に及ぼす影響を評価することであった。

BACKGROUND: Effective strategies for improving eating habits and dietary intake in preschoolers are essential for reducing the risk of chronic non-infectious diseases in later life. The aim of this study was to evaluate the effect of long-term nutrition education for 3- to 6-year-olds on parental nutrition knowledge.

方法:

本研究は、2016年からルブリンの幼稚園で実施されている栄養教育プログラム「カラフルな食事は健康的な食事」の一環として実施された。この段階のプログラムには合計11の幼稚園が参加し、733人の保護者がプロジェクトに参加することに同意した。調査は3つのステージに分けられた。最初のステージでは、すべての保護者が54項目を含むアンケートに回答した。次のステージでは、無作為に選ばれた4つの幼稚園の211人の子どもたちが、7ヶ月間にわたる「カラフルな食事は健康な食事」教育プログラムに参加しました。第3段階では、7ヶ月間の教育プログラムを終了した子どもの保護者と対照群の子どもの保護者が、再びアンケートに回答した。

METHODS: The study was conducted as part of the "Colorful Eating is Healthy Eating" nutrition education program that has been implemented in kindergartens in Lublin since 2016. A total of 11 kindergartens were involved in this stage of the program, and 733 parents consented to participate in the project. The study was divided into three stages. In the first stage all parents completed a questionnaire containing 54 items. In the next stage, 211 children from four randomly selected kindergartens participated in the "Colorful Eating Is Healthy Eating" educational program that lasted 7 months. In the third stage of the study, the parents of children who had completed the 7-month educational program and the parents of control group children once again completed the questionnaire.

結果:

教育プログラムの肯定的な成果は、甘いホットドリンクの消費量の減少(= 0.005)と水の摂取量の増加(= 0.001)に貢献したことである。また、食育プログラムは、甘いものの摂取を減らすことにも成功した。子どもの食育は、食物繊維の摂取源や推奨摂取量に関する親の知識を向上させ、朝食が一日の中で最も重要な食事であることの認識にも貢献した。しかし,食間の間食や,加糖飲料が虫歯,肥満,過体重に及ぼす影響については,保護者の知識は向上しなかった.

RESULTS: A positive outcome of the educational program was that it contributed to a decrease in the consumption of sweetened hot beverages ( = 0.005) and an increase in water intake ( = 0.001). The nutrition education program was also successful in reducing the consumption of sweets. Children's education improved the parents' knowledge about dietary sources of fiber and the recommended fiber intake, and it contributed to the awareness that breakfast is the most important meal of the day. The program did not enhance the parents' knowledge about snacking between meals or the role of sweetened beverages in dental caries, overweight and obesity.

結論:

3~6歳児を対象とした長期的な多段階栄養教育は、家族の食習慣を形成し、保護者の栄養知識を向上させるのに有用である。しかし,甘い味の食品への嗜好性を解消する効果は低かった.

CONCLUSIONS: Long-term multi-stage nutrition education for children aged 3 to 6 years can be helpful in shaping families' eating habits and improving parental nutrition knowledge. However, the program was less effective in eliminating the respondents' preference for sweet-tasting foods.