あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
J Dent Hyg.2021 Dec;95(6):36-45.

歯科衛生士教育におけるインプラントメンテナンスのカリキュラム内容

Implant Maintenance Curriculum Content in Dental Hygiene Education.

PMID: 34949681

抄録

歯科インプラントは、欠損した歯を補うための一般的な治療法の選択肢となっている。本研究の目的は,米国における初級歯科衛生士課程の中で,歯科インプラントメンテナンスを教えるために使用されているカリキュラム内容を明らかにすることである.2020年3月と4月に5回の郵送で、米国内の認定されたエントリーレベルの歯科衛生士プログラムのディレクター(n=329)に電子アンケートが配布された。調査票では、準学士・バカロレア両レベルの歯科衛生士課程における歯科インプラントのメンテナンスに関連するカリキュラム内容を評価した。調査結果は、記述統計学とカイ二乗検定を用いて分析された(=0.01)。合計86件の回答があり、回答率は26.1%であった。ほとんどのプログラム(98.80%, n=82)がインプラントのメンテナンスに関する教則指導を行っているが、半数以下(45.8%, n=38)がメンテナンス治療の実験室指導を行っている。学生は、臨床教育中に平均3.41人のインプラント患者を担当した(範囲=0~20)。ほとんどの回答者は、インプラントのメンテナンスに臨床能力は必要ないと回答している。準学士/サーティフィケイトとバカロレア入学レベルのプログラム間で、歯科インプラントのメンテナンスを教えるためのカリキュラム内容に、統計的に有意な差は認められませんでした。インプラント周囲の健康状態を評価・維持するためのアプローチは、調査対象の歯科衛生士課程で多様であることが確認されました。これらの知見は、プログラムディレクターがカリキュラムを評価し、歯科インプラントのメンテナンスに関連するプロトコルやコンピテンシーを作成する機会を提供する可能性があります。カリキュラムの内容を調査し、プログラムがインプラントの健康を促進するメンテナンスアプローチを実施しているかどうかを評価するために、今後の調査が必要です。

Dental implants have become a common treatment option for the replacement of missing teeth. The purpose of this study was to identify the curriculum content used for teaching dental implant maintenance within entry-level dental hygiene programs in the United States. An electronic questionnaire was distributed via five mailings in March and April of 2020 to accredited entry-level dental hygiene program directors (n=329) in the United States. The survey instrument evaluated curriculum content related to dental implant maintenance within dental hygiene programs at both the associate and baccalaureate levels. Results were analyzed using descriptive statistics and Chi square tests of association (=0.01). A total of 86 responses were received for a response rate of 26.1%. Most programs (98.80%, n=82) provide didactic instruction on dental implant maintenance, while less than half (45.8%, n=38) include laboratory instruction in maintenance therapy. On average, students worked with 3.41 implant patients during their clinical education (range = 0-20). Most respondents indicated that clinical competencies are not required for implant maintenance. There were no statistically significant differences found in the curriculum content for teaching dental implant maintenance between associate degree/certificate and baccalaureate entry-level programs. Varied approaches in the assessment and maintenance of peri-implant health were identified among the dental hygiene programs surveyed. These findings may provide an opportunity for program directors to assess their curriculum and create protocols and competencies related to dental implant maintenance. Future research is needed to investigate the curriculum content and evaluate whether programs are implementing maintenance approaches that promote implant health.