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Eur J Dent Educ.2020 Nov;doi: 10.1111/eje.12626.Epub 2020-11-14.

COVID-19時代の歯科学生・教育者の健康・教育リスクの認識

Perception of health and educational risks among dental students and educators in the era of COVID-19.

  • Ahmad A Jum'ah
  • Lina Elsalem
  • Carolina Loch
  • Don Schwass
  • Paul A Brunton
PMID: 33188555 DOI: 10.1111/eje.12626.

抄録

目的:

歯科学生および教育者の間で COVID-19 パンデミックに関連した教育上および健康上のリスクを認識しているかどうかを調査する。

OBJECTIVE: To investigate the perceived educational and health risks associated with the COVID-19 pandemic amongst dental students and educators.

方法:

発生期間中に臨床セッションに参加した歯学部学生496名と臨床教員53名を対象に,17項目の電子調査を実施した.この調査では、疾病の一次感染源と予防、疑われる症例の歯科管理、COVID-19が学生の臨床成績に与える影響、教育活動の停止が学業成績と臨床能力に与える影響など、様々な側面から調査を行った。

METHODS: A 17-item electronic survey was sent to 496 undergraduate dental students and 53 clinical faculty members who attended clinical sessions during the outbreak period. The survey explored various aspects related to primary sources and prevention of disease exposure, dental management of suspected cases, impact of COVID-19 on students' clinical performance, and effects of suspension of educational activities on academic performance and clinical competence.

調査結果:

学生アンケートの回答率は60.7%(n=301)であった。学生の大多数は、発生中に臨床業務を行うことが健康上の重大な懸念をもたらし、大きなストレスとなり、臨床業務に悪影響を及ぼしたと報告した。また、学生の大多数は、歯科治療中に発生するエアロゾルが疾病曝露の主な原因であり、万能保護具は予防には有効ではないと考えていた。教務活動の休止の決定については、89%の学生が支持した。休講が学業成績や臨床能力に与える影響については意見が分かれた。遠隔教育の形態としては、教育ビデオが最も好まれた。教員の回答率は60.4%(n=32)であった。教員の回答は学生と同様であったが、疾患伝播のリスクに関する懸念は少なかった。回答者全員が、病気への曝露から最適な保護を確保するためには、特別な予防措置が必要であることに同意しています。

RESULTS: The response rate of the students' survey was 60.7% (n= 301). The majority of students reported that performing clinical work during the outbreak posed significant health concerns, resulted in a significant stress and negatively affected their clinical performance. The majority of students believed that aerosols generated during dental procedures are the major source for disease exposure and universal protective equipment is not effective for prevention. The decision to suspend teaching activities was supported by 89% of the students. Opinions were divided regarding the impact of the suspension on the academic performance and clinical competence. Educational videos were the most preferred form of distance education. The response rate of faculty members was 60.4% (n=32). Responses of faculty members were similar to students, though fewer concerns were reported regarding the risk of disease transmission. All respondents agreed that extra-precautionary measures are required to ensure optimum protection against disease exposure.

結論:

最近のCOVID-19の発生は、歯学教育の様々な要素に悪影響を及ぼしている。学生や教育者の間では、高いレベルの健康リスク認識が指摘されています。学術活動や臨床活動の中断は、新世代の歯科卒業生のスキル不足につながる可能性がある。教育者は、教育方法の突然の変更に対応し、スキル不足を緩和するための解決策を見つけ、臨床活動が再開された後の安全な臨床実習を確保しなければならないという大きなプレッシャーにさらされている。

CONCLUSIONS: The recent COVID-19 outbreak has adversely affected various elements of dental education. High levels of major health risk perception were noted amongst students and educators. The interruption to academic and clinical activities may lead to an inevitable skill deficit within the new generation of dental graduates. Educators are under significant pressure to accommodate abrupt changes in teaching methods, find solutions to mitigate skill deficit and ensure safe clinical practice once clinical activities are resumed.

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