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Int J Lang Commun Disord.2020 Jul;doi: 10.1111/1460-6984.12542.Epub 2020-07-29.

口蓋裂を伴う言語障害を持つ小児のために、親主導型セラピストによる指導咬合療法(PLAT)と日常的な介入を比較した無作為化比較試験

Randomized controlled trial comparing Parent Led Therapist Supervised Articulation Therapy (PLAT) with routine intervention for children with speech disorders associated with cleft palate.

  • Triona Sweeney
  • Fran Hegarty
  • Katie Powell
  • Liane Deasy
  • Myra O' Regan
  • Debbie Sell
PMID: 32725861 DOI: 10.1111/1460-6984.12542.

抄録

背景:

口蓋裂のある就学前の子どもの 68%が言語療法を必要とする言語問題を抱えています。定期的にターゲットを絞った治療を受けることができません。親のトレーニングは、口蓋裂と非口蓋裂の言語障害の早期コミュニケーション能力の向上につながります。コネクテッド・ヘルスは、治療へのアクセスが十分でないことに対処するために利用されており、そうでなければ治療を受けられない人たちに介入を提供しています。

BACKGROUND: A total of 68% of pre-school children with cleft palate have speech problems requiring speech therapy. There is a lack of access to regular targeted therapy. Parent training leads to positive outcomes in early communication skills in cleft palate and non-cleft speech disorders. Connected health has been used to address inadequate access to therapy, providing intervention to those who would not otherwise receive therapy.

エーアイエムズ:

親子二人組において、日常的な言語療法介入と比較して、親主導、セラピスト監督、咬合療法(PLAT)の発話、活動、参加の成果を評価する。

AIMS: To evaluate the speech, activity and participation outcomes of Parent Led, Therapist Supervised, Articulation Therapy (PLAT) compared with routine speech therapy intervention in parent-child dyads.

2.9~7.5歳の合計44人の小児が、2施設2相無作為化比較試験に参加した。インフォームド・コンセントと同意が得られた。参加者と言語聴覚士(SLT)には、各群の盲検化は行われなかった。親の訓練を受けたグループ(n = 23)の親は、2日間の訓練に参加し、詳細な言語療法プログラムを受け、12週間にわたり、FaceTimeと1回の対面セッションを使用して、裂の専門家SLTのサポートの下で介入を受けました。対照群(n = 21)では、親子ダイアドは、通常のケアと同等の研究SLTによる12週間に渡って6回のセラピーセッションを受けました。音声記録は介入前後に実施された。子音正解率 (PCC) は、時間とグループを区別しない外部 SLT によって分析されました。活動性と参加性は、Intelligibility in Context Scale (ICS) と Focus on Outcomes for Children Under Six (FOCUS) 質問紙を使用して測定しました。

METHODS & PROCEDURES: A total of 44 children, aged 2.9-7.5 years, were included in a two-centre, two-phase randomized controlled trial. Informed consent and assent were obtained. Participants and speech and language therapists (SLTs) were unblinded to the groups. Parents, in the parent-trained group (n = 23), attended 2 days' training, received a detailed speech therapy programme, and undertook intervention over 12 weeks supported by the cleft specialist SLT using FaceTime and one face-to-face session. In the control arm (n = 21), parent-child dyads received six therapy sessions over 12 weeks with a research SLT, comparable with usual care. Speech recordings were undertaken pre- and post-intervention. Percent consonant correct (PCC) was analysed by external SLTs blinded to the time and group. Activity and participation were measured using the Intelligibility in Context Scale (ICS) and Focus on Outcomes for Children Under Six (FOCUS) questionnaire.

PCCスコアについては、時間とグループ間の相互作用やグループ間の全体的な統計的差を示す証拠はなかった。両群とも時間の経過とともに統計的に有意な差が認められた(単語:p < 0.002;信頼区間(CI)=9.38-16.27;d=0.57;文:p < 0.002;CI=16.04-25.97;d=0.23)。効果の大きさは、単語では中程度、文では小さかった。明瞭度と参加については、時間とグループ間の相互作用やグループ間の全体的な統計的差は認められなかった。明瞭度(F = 29.97, d.f. = 1, 42, p < 0.001, 95% CI = 1.45-3.15 d = 0.46)および参加(F = 14.19, d.f. = 1, 41, p < 0.001 95% CI = 7.63-25.03; d = 0.36)については、FOCUSの結果では、臨床的に意味のある(親主導群)と有意な(対照群)参加の変化を示す統計学的に有意な差が認められた。

OUTCOMES & RESULTS: There was no evidence of an interaction between Time and Group or an overall statistical difference between groups for PCC scores. There was a statistically significant difference over time for both groups (words: p < 0.002; confidence interval (CI) = 9.38-16.27; d = 0.57; sentences: p < 0.002; CI = 16.04-25.97; d = 0.23). Effect sizes were medium for words and small for sentences. For intelligibility and participation, there was no evidence of an interaction between Time and Group or an overall statistical difference between groups. A statistically significant difference over time was found for intelligibility (F = 29.97, d.f. = 1, 42, p < 0.001, 95 % CI = 1.45-3.15 d = 0.46) and for participation (F = 14.19, d.f. = 1, 41, p < 0.001 95% CI = 7.63-25.03; d = 0.36) with FOCUS results indicating clinically meaningful (parent-led group) and significant (control group) change in participation.

PLATは、口蓋裂のある子どもの発話、活動、参加の成果を変化させる上で、日常的なケアと同等の効果があります。この論文では、すでに知られていること 口蓋裂の子どもの50%以上が言語療法を必要としています。しかし、英国とアイルランドでは、タイムリーで利用しやすい言語療法サービスが不足しています。これまでの研究では、親が効果的に治療を行うことができ、健康との連携が言語療法の実施をサポートすることができることが示されています。本研究では、FaceTimeを使用して専門家が監督する親主導のセラピーが効果的であるというエビデンスを提供することを目的としています。この無作為化比較試験では、SLT の監督の下で、口蓋裂言語障害を持つ子供の治療を行うために親が訓練を受けることができることが示されています。このアプローチにより、日常的なケアと同様に、発話、活動、参加の結果が改善されます。この研究の潜在的な、あるいは実際の臨床への影響は何ですか?この研究では、親主導の調音療法と日常ケアの両方で、発話、活動、参加に有意な改善が見られ、コネクティッドヘルスを使用してSLTが支援する場合には、親主導の調音療法が口蓋裂言語障害児への追加サービス提供モデルとなりうることが示されました。

CONCLUSIONS & IMPLICATIONS: PLAT can be as effective as routine care in changing speech, activity and participation outcomes for children with cleft palate, when supported by a specialist cleft SLT using connected health. What this paper adds What is already known on this subject Over 50% of children with cleft palate require speech therapy. However, there is a lack of timely, accessible speech therapy services in the UK and Ireland. Previous studies have shown that parents can deliver therapy effectively, and that connected health can support the delivery of speech therapy. This study aims to provide evidence that parent-led therapy with the supervision of a specialist cleft therapist using FaceTime is effective. What this paper adds to existing knowledge This randomized controlled trial indicates that parents can be trained to deliver therapy for children with cleft palate speech disorders, under the supervision of an SLT. This approach results in improved speech, activity and participation outcomes similar to routine care. What are the potential or actual clinical implications of this work? This study indicates that both parent-led articulation therapy and routine care showed meaningful gains in speech, activity and participation, and that parent-led articulation therapy when supported by a cleft SLT using connected health could be an additional service delivery model for children with cleft palate speech disorders.

© 2020 Royal College of Speech and Language Therapists.