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Disabil Rehabil.2020 Jul;:1-10. doi: 10.1080/09638288.2020.1788655.Epub 2020-07-20.

アルツハイマー病のトラジェクトリーにまたがる介護フェーズとそれに対応する介護者支援ニーズを明らかにするためのグラウンデッド・セオリー研究

A grounded theory study to identify caregiving phases and support needs across the Alzheimer's disease trajectory.

  • Kristina M Kokorelias
  • Monique A M Gignac
  • Gary Naglie
  • Nira Rittenberg
  • Jennifer MacKenzie
  • Samantha D'Souza
  • Jill I Cameron
PMID: 32687722 DOI: 10.1080/09638288.2020.1788655.

抄録

目的:

アルツハイマー病患者の介護者は、疾患の全過程を通したサポートを必要としている。本研究の目的は、アルツハイマー病と介護の軌跡における介護の段階と、それに対応する介護者の支援ニーズの概念的枠組みを構築することであった。

PURPOSE: Caregivers of individuals with Alzheimer's disease require support across the full disease trajectory. The aim of this study was to develop a conceptual framework of caregiving phases across the Alzheimer's disease and caregiving trajectories and the corresponding caregiver support needs.

材料および方法:

構成主義的根拠に基づいた理論を用いてデータ収集と分析を行った。40人の配偶者(=20人)とアダルトチルドレン(=20人)の介護者がインタビューを受けた。理論が飽和状態に達した時点で募集を終了した。10名の参加者とメンバーチェックの面接を行った。

MATERIALS AND METHODS: Constructivist grounded theory informed data collection and analysis. 40 spousal ( = 20) and adult children ( = 20) caregivers were interviewed. Recruitment was completed when theoretical saturation was achieved. Member-checking interviews occurred with 10 participants.

結果:

参加者は、アルツハイマー病の初期症状のモニタリング、診断のナビゲート、日常生活の道具的な活動の支援、基本的な日常生活の支援、将来への準備など、アルツハイマー病患者の支援に関連した5つの介護のフェーズについて説明した。支援(情報提供、感情的、器材的、評価など)のニーズはケアの段階に応じて異なることが多い。例えば、初期症状の段階では、介護者は正常な老化と認知障害を区別するための情報を必要としていると報告していた。対照的に、将来の準備段階では、介護者は施設での長期介護を利用するための支援を強調していた。

RESULTS: Participants described five phases of caregiving related to their responsibilities to support people with Alzheimer's disease including monitoring initial symptoms, navigating their diagnosis, assisting with instrumental activities of daily living, assisting with basic activities of daily living, and preparing for the future. Support (i.e., informational, emotional, instrumental, and appraisal) needs were often specific to the phase of care. For example, during the initial symptoms phase, caregivers reported needing information to assist them to distinguish normal aging from cognitive impairment. In contrast, during the preparing for the future phase, caregivers emphasized support for accessing institutional long term-care placement.

結論:

本研究では、アルツハイマー病の進行過程における介護者の介護の段階と、それに対応する支援ニーズを明らかにした。これらの知見は、介護者の変化するニーズを満たすためのプログラムやサービスの開発、評価、実施に役立てることができる。リハビリテーションへの応用 アルツハイマー病患者の介護者は、疾患の進行に応じて介護の段階が異なることがあり、それに対応した支援ニーズがある。リハビリテーション臨床家は、これらの知見を利用して、介護者が適切な時期に利用可能な支援をナビゲートし、疾患の進行に応じたニーズに対応できるように支援することができる。作業療法士やその他のリハビリテーションの専門家は、介護者が疾患の進行に合わせてタイムリーな教育とサポートを受けることができる。

CONCLUSIONS: Findings highlight caregiver-identified phases of caregiving and corresponding support needs across the Alzheimer's disease trajectory. Findings can inform the development, evaluation and implementation of programs and services to meet caregivers' changing needs across the disease trajectory. IMPLICATIONS FOR REHABILITATION Caregivers for individuals with Alzheimer's disease can experience distinct caregiving phases across the disease trajectory with corresponding support needs. Rehabilitation clinicians can use these findings to help caregivers navigate available supports at appropriate times to ensure that their needs are addressed across the disease trajectory. Occupational therapists and other rehabilitation professionals can enable caregivers with timely education and support as they progress across the disease trajectory.