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Asian J Psychiatr.2020 Jul;54:102271. S1876-2018(20)30383-X. doi: 10.1016/j.ajp.2020.102271.Epub 2020-07-11.

初回エピソード精神病のクライエントにおけるケースマネジメント・クオリティ・オブ・ケア尺度(CMQS)の開発、信頼性、妥当性

Development, reliability and validity of the case management quality of care scale (CMQS) among clients with first episode psychosis.

  • Horng Hien Wong
  • Edimansyah Abdin
  • Janhavi Vaingankar
  • Yi Chian Chua
  • Yee Huei Yong
  • Shazana Shahwan
  • Laxman Cetty
  • Charlene Hon
  • Wei Quan Jeremy Chan
  • Helen Lee
  • Swapna Verma
  • Mythily Subramaniam
PMID: 32682297 DOI: 10.1016/j.ajp.2020.102271.

抄録

本論文では、初回エピソード精神病のクライエントを対象とした早期介入サービスにおいて、ケースマネージャーが提供するケアの質を測定するためのケースマネジメント・クオリティ・スケール(CMQS)の開発と妥当性について述べる。シンガポールの早期精神病プログラムに参加した300人のクライアントが、ケースマネジメントを測定する52項目、クライアント満足度質問票8項目版(CSQ-8)、回復自己評価-回復中の人版(RSA-R)、ワーキングアライアンス・インベントリ-ロングフォーム・クライアント版(WAI-C)、回復中の生活の質10項目版(ReQoL-10)からなる自己記入式調査に記入した。52項目のスケールについて探索的因子分析を行い、基準妥当性を用いて項目を削減した。25項目のCMQSの心理測定特性を内部一貫性と同時妥当性を用いて検証した。CMQSの2因子構造は、2つのサブスケールである「治療的提携」と「ケアとエンパワーメント」から構成された。CMQSとサブスケールの正規性の検定は、概ね許容範囲内であることが判明した。CMQS尺度のCronbach's alphaは高く(0.97)、収束妥当性の観点からは、CMQSと2つのサブスケールはCSQ-8、RSA-R、WAI-C(rは0.596-0.711の範囲)と中程度の相関があり、ReQoL-10とは軽度の相関があった。結論として、CMQSはケースマネージャーとクライアントの治療的提携、ケースマネジメントサービスにおけるケアとエンパワーメントのレベルを測定するために有用である可能性がある、使いやすく、心理測定的に健全な尺度である。

This paper describes the development and validation of the Case Management Quality Scale (CMQS) to measure the quality of care provided by case managers in an early intervention service for clients with first episode psychosis. A total of 300 client participants from the Singapore Early Psychosis Programme completed a selfadministered survey comprising 52-items measuring case management, the Client Satisfaction Questionnaire 8-item version (CSQ-8), Recovery Self-Assessment - Person in recovery version (RSA-R), and Working Alliance Inventory - long form client version (WAI-C), and Recovering Quality of Life 10-item version (ReQoL-10). Exploratory factor analysis was conducted on the 52-item scale and the items were reduced using criterion validity. Psychometric properties of the 25-item CMQS were tested using internal consistency and concurrent validity. A 2-factor structure of the CMQS was established comprising two subscales - Therapeutic alliance and Care and empowerment. The test of normality for CMQS and subscales was largely found to be within the acceptable range. The Cronbach's alpha for the CMQS scale was high (0.97) and in terms of convergent validity, the CMQS and the two subscales had a moderate correlation with the CSQ-8, RSA-R, and WAI-C (r ranging from 0.596-0.711) and a mild correlation with the ReQoL-10. In conclusion, the CMQS is a userfriendly, and psychometrically sound instrument that is potentially useful for measuring case manager-client therapeutic alliance, and the level of care and empowerment in a case management service.

Copyright © 2020. Published by Elsevier B.V.