あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Res Dev Disabil.2020 Jul;105:103730. S0891-4222(20)30160-8. doi: 10.1016/j.ridd.2020.103730.Epub 2020-07-15.

高機能自閉症スペクトラム障害における執行機能、動機付け、感情認知

Executive function, motivation, and emotion recognition in high-functioning autism spectrum disorder.

  • Michael K Yeung
  • Agnes S Chan
PMID: 32682219 DOI: 10.1016/j.ridd.2020.103730.

抄録

背景:

自閉症スペクトラム障害(ASD)を説明するために、いくつかの神経認知理論が提唱されている。しかし、ASDにおける実行認知、動機付け(すなわち報酬関連)、感情認識の障害の特異性、およびこれらの障害における早期言語遅延の役割については、ほとんど明らかにされていない。

BACKGROUND: Several neurocognitive theories have been put forward to explain autism spectrum disorder (ASD). However, the specificity of executive cognitive, motivational (i.e., reward-related), and emotion-recognition impairments in ASD, and the role of early language delay in these impairments remain largely unclear.

エイム:

本研究は、ASDにおける言語遅延の潜在的な影響を考慮しながら、実行認知機能、動機付け機能、情動認知機能を調べることを目的とした。

AIM: This study aimed to examine executive cognitive, motivational, and emotion-recognition functions while considering the potential effect of language delay in ASD.

方法:

11~18歳の高機能ASDの青年22人(男性20人)と典型的発達(TD)青年22人(男性16人)を募集した。それぞれが7つのコンピュータタスクを完了させ、実行認知(セットシフト、抑制、更新、アクセス/生成性)、動機付け(柔軟な強化学習、感情的意思決定)、感情認識機能(顔の感情認識)を測定した。

METHODS: Twenty-two adolescents with high-functioning ASD (20 males) and 22 typically developing (TD) adolescents (16 males) aged 11-18 years were recruited. Each completed seven computerized tasks measuring executive cognitive (i.e., set-shifting, inhibition, updating, and access/generativity), motivational (i.e., flexible reinforcement learning and affective decision-making), and emotion-recognition functions (i.e., facial emotion recognition).

結果:

その結果、言語遅延の初期のASD参加者(n = 10)は、TD対照者に比べて執行認知、動機付け、感情認識機能が劣り、言語遅延のないASD参加者(n = 12)に比べて執行認知、動機付け機能が劣っていることがわかった。言語遅滞のないASD参加者では、感情認識機能がTD対照者よりも低かっただけであった。

RESULTS: We found that ASD participants with early language delay (n = 10) had poorer executive cognitive, motivational, and emotion-recognition functioning than TD controls, and had poorer executive cognitive and motivational functioning than ASD participants without language delay (n = 12). ASD participants without language delay only had poorer emotion recognition than TD controls.

結論と意義:

これらの予備的知見は、言語遅延のあるASDでは、実行認知機能と動機付け機能、感情認識に障害があり、言語遅延のないASDでは感情認識のみに障害があることを示唆している。これらの結果から、言語遅延のあるASDとないASDでは精神能力が部分的に区別される可能性が示唆され、ASDにおける実行認知機能や動機付け機能を評価する際に言語遅延を考慮することの重要性が強調された。

CONCLUSION AND IMPLICATIONS: These preliminary findings suggest impairments in executive cognitive and motivational functions as well as emotion recognition in ASD with language delay, and impairment only in emotion recognition in ASD without language delay. They implicate a potential partial distinction in mental abilities between ASD with and without early language delay, highlighting the importance of considering language delay when evaluating executive cognitive and motivational functions in ASD.

Copyright © 2020 Elsevier Ltd. All rights reserved.