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Health Soc Care Community.2020 Jul;doi: 10.1111/hsc.13082.Epub 2020-07-18.

ドイツの地域薬局におけるガイドライン推奨のセルフメディケーション相談に対する国民の見解

Public's perspectives on guideline-recommended self-medication consultations in German community pharmacies.

  • Jasmin Mina Seiberth
  • Katharina Moritz
  • Carl Friedrich Vogel
  • Thilo Bertsche
  • Susanne Schiek
PMID: 32681607 DOI: 10.1111/hsc.13082.

抄録

本研究の目的は,ドイツの地域薬局におけるセルフメディケーション相談に対する一般市民の意見や期待を,特にガイドライン推奨の相談の受け入れに重点を置いて評価することであった。ドイツのライプツィヒ市中心部を対象とした横断的研究では、2018年6月から9月にかけて、通行人へのインタビューを通じたアンケート調査を実施した。構造化された質問票には、(I)セルフメディケーション相談の過去の経験、(II)セルフメディケーション相談を辞退する可能性のある理由、(III)情報収集に対する態度、(IV)セルフメディケーション相談への期待を評価する質問が含まれていた。地域薬局でのセルフメディケーション相談については、92%の回答者が「おおむね満足している」と回答している。また、全体の約5分の1の人が「健康に関する質問をもっとしてほしい」(22%)、「非処方薬の情報提供をもっとしてほしい」(20%)と回答している。セルフメディケーション相談を辞退する理由としては、「プライバシーの問題」(39%)、「病状によっては話したくない」(43%)が最も多かった。(III) 回答者はガイドラインで推奨されている質問に答える必要性を理解しており(85-96%)、質問されることを気にしていない(70-96%)。(IV) 回答者の多くは、直接尋ねなくてもカウンセリングを受けることを期待していた(69%)。薬局は、たとえそれが顧客が最初に購入しようとしていたものでなくても、最適な薬を勧めてくれることをさらに期待していた(87%)。しかし、回答者の半数以上は、どの薬を購入したいかを正確に知っている場合(56%)や、以前に非処方薬を使用したことがある場合(70%)には、カウンセリングは重要ではないと考えていた。また、大多数の回答者は、ガイドライン推奨の医薬品情報を受け取ることを期待していた(各項目52%以上)。このように、本調査から、回答者はセルフメディケーション・カウンセリングのガイドラインで求められている基準にほぼ沿った回答をしていることがわかりました。顧客はセルフメディケーションに関する質の高いカウンセリングを期待している。これらの結果は、薬剤師がセルフメディケーション相談における顧客の障壁や期待を理解していることを裏付けるものであった。

The aim of this study was to assess the public's opinions and expectations of self-medication consultations in German community pharmacies with special emphasis on the acceptance of guideline-recommended consultation. In a cross-sectional study in the city centre of Leipzig, Germany, we conducted a questionnaire-based survey administered via an interview with passers-by from June to September 2018. The structured questionnaire contained questions assessing (I) previous experience with self-medication consultations, (II) possible reasons for declining self-medication consultations, (III) the attitude towards information gathering and (IV) expectations of self-medication consultations. (I) 92% of the 963 respondents stated they were generally satisfied with self-medication consultations in community pharmacies. Around one-fifth of all respondents claimed that they would like to be asked more health-related questions (22%) and receive more information on non-prescription drugs (20%). (II) Privacy issues (39%) and reluctance to talk about some medical conditions (43%) were the most frequent reasons for declining self-medication consultation. (III) Respondents understood the need for answering guideline-recommended questions (85-96%) and did not mind being asked these questions (70-96%). (IV) Most of the respondents expected to be counselled even if they did not ask for it directly (69%). Pharmacies were further expected to recommend the best drug, even if it was not what the customer initially intended to buy (87%). However, more than half of the respondents would consider counselling as unimportant if they knew exactly which medication they wanted to buy (56%) or if they had used the non-prescription drug before (70%). The majority also expected to receive guideline-recommended drug information (each item at least 52%). Thus, our study shows that respondents were mostly in line with the required standards of self-medication counselling guidelines. Customers expect high-quality counselling on self-medication. These findings support pharmaceutical staff's understanding of customers' barriers and expectations during self-medication consultations.

© 2020 The Authors. Health and Social Care in the Community published by John Wiley & Sons Ltd.