あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Br J Educ Psychol.2020 Jul;:e12366. doi: 10.1111/bjep.12366.Epub 2020-07-18.

不安が自分のプロペラになるとメンタルタフネスは、学業不安と学業回避の関係を緩和する

When anxiety becomes my propeller: Mental toughness moderates the relation between academic anxiety and academic avoidance.

  • Leslie M Hasty
  • Margherita Malanchini
  • Nicholas Shakeshaft
  • Kerry Schofield
  • Maddalena Malanchini
  • Zhe Wang
PMID: 32681595 DOI: 10.1111/bjep.12366.

抄録

背景:

学業不安の高さは、学業成績の低下と関連している。この関連性のメカニズムの一つとして、学業不安が学習回避行動を促進し、それが生徒の学習と成長の機会を妨げていることが提案されている。しかし、この仮説は、特に放課後の学習環境においては十分に検討されていない。本研究はこのギャップに対処することを目的とした。

BACKGROUND: High academic anxiety is associated with poor academic performance. One proposed mechanism of this association is that academic anxiety promotes learning avoidance behaviours, which in turn hinders students' opportunities to learn and grow. However, this proposition has not been thoroughly examined, particularly in afterschool learning settings. The present study aimed to address this gap.

AIMS:

第一に、3つの領域(数学、母国語(L1)、第二言語学習(L2))における学業不安の個人差が、高校での学業回避を予測するかどうかを調べた。第二に、学業不安に対処するための対処戦略が個人差によって異なる可能性があることを考慮して、メンタルタフネス(MT)が学業不安と学業回避の関係をどのように修飾したかを調べた。

AIMS: First, we investigated whether individual differences in academic anxiety across three domains (mathematics, native language or L1, and second language learning or L2) predicted students' academic avoidance in the corresponding domain in high school. Second, given that individual differences in personality may result in employing different coping strategies to deal with academic anxiety, we examined how mental toughness (MT) moderated the relation between academic anxiety and academic avoidance.

サンプル:

本研究では、1学期ごとの2波の縦断的データを用いて、44名の高校生を対象に、学業不安と学業回避の関係を調べた。

SAMPLE: Two waves of longitudinal data that were one semester apart were available for four hundred and forty-four high school students.

方法:

学生は、数学、L1、L2において、MT、学業不安、学業回避行動(つまり、放課後の学習に費やされた時間)を自己申告した。

METHODS: Students self-reported their MT, academic anxiety, and academic avoidance (i.e., time spent on studying a subject afterschool) in mathematics, L1, and L2.

結果:

MTが高い生徒では、最初の学期の数学、L1、L2の不安が高いほど、一般的な不安、学業達成度、初期の学業回避をコントロールした後でも、次の学期に対応する科目の学習に費やす時間が長くなることが予測されました。

RESULTS: For students with higher MT, higher mathematics, L1, and L2 anxiety in the first semester predicted more time spent on learning the corresponding subject in the following semester, even after controlling for general anxiety, academic achievement, and initial academic avoidance.

結論:

これらの結果は、より高い領域特有の不安を持つすべての生徒が、その領域での学習を完全に回避する可能性が高いという命題に挑戦している。むしろ、一般的に学業不安のレベルが低いか中等度の生徒の中で、学業不安が高い生徒は、精神的にタフな生徒の放課後学習への時間投資が多いことと関連していることが示された。

CONCLUSIONS: These results challenge the proposition that all students with higher domain-specific anxiety are more likely to avoid learning altogether in that domain. Rather, among students from the general school population who generally exhibit low to moderate levels of academic anxiety, higher academic anxiety is associated with more time investment in afterschool learning in mentally tough students.

© 2020 The British Psychological Society.