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BMC Med Inform Decis Mak.2020 Jul;20(1):163. 10.1186/s12911-020-01178-y. doi: 10.1186/s12911-020-01178-y.Epub 2020-07-17.

ルクセンブルク大公国:5 年前から運用されている全国マスター患者インデックスの事例研究

Grand Duchy of Luxembourg: a case study of a national master patient index in production since five years.

  • Raffaella Vaccaroli
  • Frédéric Markus
  • Samuel Danhardt
  • Heiko Zimmermann
  • Francois Wisniewski
  • Pascale Lucas
  • Hervé Barge
PMID: 32680499 PMCID: PMC7368768. DOI: 10.1186/s12911-020-01178-y.

抄録

背景:

患者を明確に識別することは、相互運用可能なデータを通信・交換しているさまざまな情報システム(IS)やソフトウェア・アプリケーションを介して安全に医療を行うための前提条件である。MPI(master patient index)は、このタスクを容易にすることができる。MPIは患者のアイデンティティ特性のリポジトリであるため、患者の「医療アイデンティティ」を正確に監視することができます。ルクセンブルク大公国は2014年までMPIを保有していませんでした。ここでは、ルクセンブルク大公国のために国のMPIを設立した私たちの経験を紹介します。

BACKGROUND: Unequivocal identification of patients is a precondition for a safe medical journey through different information systems (ISs) and software applications that are communicating and exchanging interoperable data. A master patient index (MPI) can facilitate this task. Being a repository of patient identity traits, a MPI allows an accurate surveillance of the patients' "medical identities". Up to 2014, the Grand Duchy of Luxembourg did not possess a MPI. Here, we describe our experience in the establishment of a national MPI for the Grand Duchy of Luxembourg.

方法:

MPIシステムを確立するために使用された異なるステップが記述されています。第一に、適切なアプリケーションの特定、第二に、eHealth国家プラットフォームへのMPIの実装と国家医療システムへの接続である。最初の2つのフェーズと並行して、アイデンティティ管理ポリシーが定義され、実施された。

METHODS: The different steps that were used to establish the MPI system are described. Firstly, through the identification of the suitable application and, secondly, through the implementation of the MPI to the eHealth national platform and its connection to the national health care system. In parallel to the first two phases, the identity management policies were defined and implemented.

結果:

MPIがeHealthプラットフォームに統合された2014年以降、私たちはIDプロファイルの継続的な増加を観察しました。最新の更新(2018年12月31日)時点で、2,418,336人の身元プロファイルがカウントされており、これにはルクセンブルクの住民のほぼ全体(95.2%)だけでなく、ルクセンブルクの社会保障制度に所属するすべての国境を越えた労働者も含まれています。プラットフォームに接続されているIDドメインを分析したところ、外部アプリケーショ ンによるIDの利用率が年々増加していることがわかりました(現在は70%)。各 ID プロファイルに含まれる情報の質の評価では、拒絶率が低く(0.2%)、要求された ID の特徴に関して、質が高く完全性が高いことが示されました。

RESULTS: Since 2014, when the MPI was integrated to the eHealth platform, we observed a continuous increase of identity profiles. At the latest update (31 December 2018), 2.418.336 identity profiles have been counted, including almost the totality of Luxembourgish residents (95.2%) as well as all the cross-border workers that are affiliated to the Luxembourgish social security system. An analysis of the identification domains connected to the platform highlighted a yearly increase in the usage rate of the identities by external applications (currently representing 70%). The evaluation of the quality of information contained in each identity profile showed low rejection rates (0.2%), indicating a high quality and a good level of completeness in regards to the required identity traits.

結論:

本稿では、ルクセンブルクにおける患者ID管理の現状を紹介し、国家的な電子カルテ(EHR)であるDSP(フランスのDossier de Soins Partagé)とルクセンブルクの医療システムの機能をどのように相乗的にサポートしているかを説明します。この国のMPIは、患者の識別機能を向上させ、医療現場での安全性を向上させています。しかし、ルクセンブルクの医療システムの最新の要件を満たすために、定期的に更新が行われています。

CONCLUSIONS: This paper presents the current state of patient identity management in Luxembourg and discusses how this synergistically supports the functioning of the national electronic health record (EHR) known as DSP (from the French Dossier de Soins Partagé) and the Luxemburgish health care system. The here described national MPI has refined the identification of patients, leading to an improvement of their safety during their medical journey. Nevertheless, the application regularly undergoes updates to better meet the current requirements of the Luxembourgish health system.