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Nutrients.2020 Jul;12(7). E2092. doi: 10.3390/nu12072092.Epub 2020-07-15.

新規食品ベースの製品コミュニケーション。神経生理学的研究

Novel Food-Based Product Communication: A Neurophysiological Study.

  • Vincenzo Russo
  • Giulia Songa
  • Laura Emma Milani Marin
  • Claudia Maria Balzaretti
  • Doriana Eurosia Angela Tedesco
PMID: 32679684 DOI: 10.3390/nu12072092.

抄録

世界的な食糧需要の着実な増加は、代替源を必要としている。無脊椎動物からの食糧供給源は、実行可能な代替手段となり得る。陸上の無脊椎動物が新しい食品として注目されているにもかかわらず、欧米の消費者は恐怖心やタブーに対処しなければならない。本研究では、ラベルを通じた新しい食品のコミュニケーション戦略の可能性を調査することを目的としています。食品の選択と新規食品に対する態度の根底にある複雑さを理解するために、2つの研究を実施した。研究1では、食品の意思決定プロセスにおける主な要因を特定した。これらの結果に基づき、研究2では、ミミズ粉を使用したクラッカーのための2つの異なる食品ラベルを設計した。神経生理学的アプローチを適用して、食品ラベルを見ながら参加者の神経心理生理学的活性化と行動反応を測定した。食品としてのミミズに対する嫌悪感を減らすために、栄養学的・生態学的問題に関するビデオを消費者に見せた。研究1の結果は、食品選択の主要なドライバーとして健康と感覚的な次元を示している。研究2のデータは、ミミズ粉を使用した斬新な製品に対して女性よりも肯定的な反応を示す傾向のある男性参加者に対する製品の栄養品質に関する記述の有効性を支持した。その限界と実用的な意味合いについて議論した。

The steady increase in the global food demand requires alternative sources. Food sources from invertebrates could be a viable alternative. Despite a growing interest in terrestrial invertebrates as novel food, Western consumers have to cope with fears and taboos. This research aims to investigate possible communication strategies of novel food through labels. To understand the complexity underlying food choice and novel food attitude, two studies were carried out. In Study 1, the main drivers in the food decision-making process were identified. Based on these results, in Study 2, two different food labels for crackers made with earthworm flour were designed. Applying a neurophysiological approach, we measured participants' neuropsychophysiological activation and behavioural response while watching food labels. A video on nutritional and ecological issues was shown to consumers to reduce aversion towards earthworms as food. The results in Study 1 indicate health and sensory dimensions as the major drivers in food choice. The data of Study 2 supported the effectiveness of the statement about nutritional qualities of the products on male participants, who tend to have a more positive reaction than female participants toward the novel product made with earthworm flour when the label's claim focuses on nutritional advantages. Limitations and practical implications are discussed.