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Waste Manag.2020 Jul;114:183-195. S0956-053X(20)30338-X. doi: 10.1016/j.wasman.2020.06.027.Epub 2020-07-14.

教育戦略を通じた廃棄物削減のための介入の効果。メキシコの事例研究では、何が効果的で、なぜ効果があるのか?

Impact of an intervention for reducing waste through educational strategy: A Mexican case study, what works, and why?

  • P Torres-Pereda
  • E Parra-Tapia
  • M A Rodríguez
  • E Félix-Arellano
  • H Riojas-Rodríguez
PMID: 32679476 DOI: 10.1016/j.wasman.2020.06.027.

抄録

固体廃棄物の発生と不適切な管理は、世界的な課題となっています。2050年の予測では、年間34.0億トンの廃棄物が増加すると予測されている。この研究では、メキシコの公立の学術医療機関において、廃棄物の発生を減らし、環境に配慮した行動を促すことを目的とした環境教育介入(EEI)の影響を評価した。EEIは行動変容モデルを用いて20ヶ月間実施された。混合法デザイン(QUAN+qual)を用いて、電子アンケート(n=754)、フォーカスグループ(n=20)、廃棄物の定量化を通じてベースラインとフォローアップ測定を実施した。環境保護行動の影響を測定するために二重差モデルを実施し、全体的に、性別、年齢、教育レベル、施設内の機能別に測定した。廃棄物の定量化は、クォーターリング法と週次モニタリングを用いて実施した。質的データはテーマ別に分析した。EEIの結果、女性は多層包装の使用(-15.6pp、p<0.05)と非生態系材料の頻繁な使用(-17.6pp、p<0.05)を減少させた。卒業レベルの参加者は、これらの材料の定期的・頻繁な使用を減らし(-33.3pp、p<0.05、27.6pp、p<0.01)、教育レベルの低い参加者は家庭でのエコロジカルな行動を増やした(12.1pp、p<0.05)。また、廃棄物の発生量は、ベースラインの測定値と比較して60.1%減少した。定性的な調査結果からは、施設内での権力者としての地位とリサイクルの関係が示された。また、廃棄物を分別するためのインフラの整備が、この効果に大きく寄与していることも明らかになりました。物理的な構造、コミュニティの実践、制度的な政策の要素を中心とした行動により、EIは参加者の環境に配慮した行動と認識を改善した。

Generation and inadequate management of solid waste constitute a global challenge. Projections for 2050 portend an annual increase of 3.40 billion tons of waste. This study assessed the impact of an environmental education intervention (EEI) aimed at reducing waste generation and fomenting pro-environmental behaviors in an academic public-health institution in Mexico. The EEI was implemented over 20 months using a model of behavior change. Using a mixed-method design (QUAN + qual), baseline and follow-up measurements were performed through electronic questionnaires (n = 754), focus groups (n = 20), and waste quantification. A double-difference model was performed to measure pro-environmental behaviors impact: overall and by sex, age, educational level and function within the institution. Waste quantification was performed using a quartering method and weekly monitoring. The qualitative data were studied through thematic analysis. As a result of the EEI, women reduced their use of multilayer packaging (-15.6 pp, p < 0.05) and frequent use of non-ecological materials (-17.6 pp, p < 0.05). Graduate-level participants reduced their regular and frequent use of these materials (-33.3 pp, p < 0.05, 27.6 pp, p < 0.01), while those with lower educational levels increased their ecological behavior at home (12.1 pp, p < 0.05). Waste generation dropped by 60.1% vis-a-vis the baseline measurement. Our qualitative findings showed a relationship between holding a position of power in the institution and recycling. They also revealed that available infrastructure for separating waste contributed substantially to the observed impact. With actions centered on physical structure, community practice and institutional policy components, the EEI improved the pro-environmental behaviors and perceptions of participants.

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