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Food Chem. Toxicol..2020 Jul;:111573. S0278-6915(20)30463-4. doi: 10.1016/j.fct.2020.111573.Epub 2020-07-14.

魚介類消費に関する健康リスク・ベネフィット・コミュニケーションをパーソナライズしたオンラインツールの消費者の受容

Consumers' acceptance of an online tool with personalized health risk-benefit communication about seafood consumption.

  • Fien Minnens
  • António Marques
  • José L Domingo
  • Wim Verbeke
PMID: 32679283 DOI: 10.1016/j.fct.2020.111573.

抄録

健康的な食生活のための魚介類の重要性は広く認識されているが、汚染物質に関連したリスクについて懸念が提起されており、この栄養学的・毒性学的対立に関するコミュニケーションのジレンマを引き起こしている。健康上の利点は一般人口のリスクを上回るが、脆弱なグループには注意が必要である。健康と栄養情報のためのインターネットの利用の増加は、情報をカスタマイズしたオンラインツールの新しい機会を与えている。EUが資金を提供しているECsafeSEAFOODプロジェクトの中で開発されたインタラクティブなFishChoiceツールは、消費者に魚介類の消費パターンに関連した健康上の利点とリスクを伝えるものである。本研究では、ベルギー、ノルウェー、スペイン、ポルトガル、アイルランドの欧州5カ国(n=703)を対象としたオンライン調査を通じて、FishChoiceツールの受容性を評価している。消費者の約3分の2が、魚介類の種類や部位の大きさ、消費頻度などを選択する際に、提供された情報を利用することに同意した。魚介類のヘビーユーザーでは、このツールを再利用する意向が高かった。この研究は、魚介類に関するリスク・ベネフィットの高いコミュニケーションのために、FishChoiceのようなオンラインでカスタマイズされたツールがユーザーフレンドリーで有用であると評価されていることを示す予備的な証拠を提供するものである。一般的な推奨ができない状況でも、同様のツールを使用することができる。さらなる研究では、消費者の行動に対するこれらのコミュニケーションメッセージやツールの長期的な影響を判断すべきである。

The importance of seafood for a healthy diet is widely recognized but concerns are raised over the risks associated with contaminants, causing a communication dilemma concerning this nutritional-toxicological conflict. Although health benefits outweigh the risks for the general population, caution is needed for vulnerable groups. Increased use of the internet for health and nutrition information grants new opportunities for online tools with tailored information. The interactive FishChoice tool, developed within EU-funded ECsafeSEAFOOD project, informs consumers on the health benefits and risks linked to their seafood consumption pattern. This study assesses the acceptance of the FishChoice tool through an online survey in five European countries, namely Belgium, Norway, Spain, Portugal and Ireland (n=703). About two thirds of consumers agreed they would use the provided information when choosing seafood species, portion size or frequency of consumption. Heavy users of seafood had a higher intention to reuse the tool. This study provides preliminary evidence that for risk-benefit communication about seafood, online tailored tools such as FishChoice are evaluated as user-friendly and useful. Similar tools can be used in situations where no general recommendations can be made. Further research should determine the long term impact of these communication messages and tools on consumers' behavior.

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