あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Physiol. Behav..2020 Jul;:113078. S0031-9384(20)30392-9. doi: 10.1016/j.physbeh.2020.113078.Epub 2020-07-14.

日中の睡眠と覚醒のニーモニック識別への影響を比較して

Comparing the effect of daytime sleep and wakefulness on mnemonic discrimination.

  • Nicola Cellini
  • Marco Mercurio
  • Valentina Vanzetti
  • Damiana Bergamo
  • Michela Sarlo
PMID: 32679133 DOI: 10.1016/j.physbeh.2020.113078.

抄録

睡眠は海馬依存性の記憶を集約するための最適な状態と考えられています。特定の記憶プロセスとして、ニーモニック弁別がある。ニーモニック識別とは、新規情報と以前に遭遇した情報を区別する能力のことである。これまでの研究では、ニーモニック弁別は睡眠不足によって障害されることが明らかになっているが、夜行性睡眠は覚醒時と同様の期間と比較して記憶表現を保護しているようである。本研究では、昼間の仮眠が記憶類似性課題で評価されるような記憶識別を促進するかどうかを検証した。38人の参加者が、午後12時頃に、日常のユニークなアイテムの256の画像の偶発的な学習を行った。15分後の認識テストでは、192個の画像が提示された。64個のターゲット(旧)、64個のフォイル(新)、64個のルアー(ターゲットに類似)が提示された。各画像について、それが既に提示されているか、一度も提示されていないか、あるいはエンコーディング・セッション中に提示された画像と類似しているかを判断しなければならなかった。その後、参加者は研究室で90分間の昼寝をした昼寝グループ(N=19)と、研究室に残って低刺激のゲームをしたウェイクグループ(N=19)に分かれました。午後3時に、すべての参加者は、即時テストに似ていますが、異なる画像を使用して遅延認識テストを実行しました。同様の記憶識別は、Nap群とWake群の両方で観察された。睡眠の有益な効果が認められなかったのは、昼間と夜間の睡眠の違いによるものであり、覚醒時の記憶識別を容易にするビデオゲームの役割が考えられる。

Sleep is considered the optimal state to consolidate hippocampal-dependent memories. A particular memory process is mnemonic discrimination. Mnemonic discrimination refers to the ability to differentiate between novel and previously encountered information. Previous studies have found that mnemonic discrimination is impaired by sleep deprivation, whereas nocturnal sleep seems to protect memory representations when compared to a similar period of wakefulness. In this study we tested whether a daytime nap can facilitate mnemonic discrimination as assessed by the Mnemonic Similarity Task. Thirty-eight participants performed incidental learning of 256 images of unique everyday items at about 12:00 PM. Fifteen minutes later, in a recognition test, they were presented with 192 images: 64 targets (Old), 64 foils (New) and 64 lures (Similar to targets). For each image they had to decide whether it was already presented, never presented, or similar to an image presented during the encoding session. Then participants were split into a Nap group (N=19), who had a 90-min nap opportunity in the lab, and a Wake group (N=19), who stayed in the lab playing a low-arousing game. At 3:00 PM all participants performed a delayed recognition test, similar to the immediate test but with different images. Similar memory discrimination was observed in both the Nap and Wake group. The lack of a beneficial effect of sleep could be due to the differences between diurnal and nocturnal sleep and/or the potential role of videogames in facilitating memory discrimination during wakefulness.

Copyright © 2020. Published by Elsevier Inc.