あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Child Adolesc Ment Health.2018 Sep;23(3):228-234. doi: 10.1111/camh.12239.Epub 2017-10-11.

イランの子供と青年の生活満足度の決定要因:CASPIAN-IV研究

Determinants of life satisfaction in Iranian children and adolescents: the CASPIAN-IV study.

  • Roya Kelishadi
  • Mostafa Qorbani
  • Ramin Heshmat
  • Mohammad Esmaeil Motlagh
  • Arman Magoul
  • Morteza Mansourian
  • Sina Raeesi
  • Armita Mahdavi Gorabi
  • Saeid Safiri
  • Parisa Mirmoghtadaee
PMID: 32677304 DOI: 10.1111/camh.12239.

抄録

背景:

子どもや青年の生活満足度(LS)は、学校での成績や将来の成人生活に影響を与えるため、重要である。この多中心研究では、小児年齢層における生活満足度の決定要因を検討した。

BACKGROUND: Life satisfaction (LS) in children and adolescents is important because of its effects on their school performance and the future adulthood life. In this multicentric study, we examined some determinants of LS in the pediatric age group.

方法:

この多中心研究は、イランにおける第4次全国学校ベースのサーベイランスプログラムの一環として実施されました(2011-2012年)。この調査はイランの30州に住む6~18歳の児童・青年14,880人を対象に実施された。世界保健機関(WHO)の世界学校保健調査(WHO-GSHS)の質問票を使用し、ペルシャ語に翻訳し、イランの児童・青少年を対象に検証を行った。LSは1つの質問で定義されました: '一般的に、0(最悪)から10(最高)の間のスコアは、あなたが今のところあなたの人生をよく表していると感じていますか?6以上のスコアは満足していると考えられた。LSの決定要因を調べるために、多変量ロジスティック回帰分析を行った。

METHOD: This multicentric study was a part of the fourth national school-based surveillance program in Iran (2011-2012). It was conducted among 14,880 children and adolescents, aged 6-18 years, living in 30 provinces in Iran. We used the questionnaire of the World Health Organization on Global School-based Health Survey (WHO-GSHS), which was translated to Persian and validated in Iranian children and adolescents. LS was defined by a single question: 'Generally, which score between 0 (the worst) to 10 (the best) do you feel well describes your life at the moment?' The score of six and above was considered as satisfied. Multivariate logistic regression analysis was conducted to investigate the determinants of LS.

結果:

合計で13,486人の生徒が調査を終了した(回答率90.6%)。全体では,小・中・高等学校の生徒の86.7%,78.19%,71.44%が生活に満足していた.中学校(OR 0.83;95%CI 0.73、0.96)と高校(OR 0.63;95%CI 0.54、0.72)では、生活への満足度が低かった。社会経済的地位が中程度(OR 1.36;95%CI 1.20、1.54)、良好(OR 1.66;95%CI 1.44、1.91)の生徒は、地位が低い生徒よりも満足度が高かった。両親のどちらか一方(OR 1.56;95%CI 1.34、1.81)または両方(OR 2.22;95%CI 1.89、2.60)に相談した人は、自分の生活への満足度が高かった。仲間に受け入れられていると感じている学生は、自分の人生への満足度が1.34倍(95%CI 1.18、1.52)高かった。その他の関連変数は、毎週(OR 1.3;95% CI 1.12、1.57)または毎日(OR 1.6;95% CI 01.12、1.57)の果物消費、中程度(OR 1.14;95% CI 1.01、1.29)および高程度(OR 1.1;95% CI 1.02、1.347)の身体活動、良好な自己評価健康(OR 2.11;95% CI 1.88、2.37)、および毎日の歯磨き(OR 1.31;95% CI 1.18、1.46)であった。不安(OR 0.73;95% CI 0.65、0.82)と抑うつ(OR 0.73;95% CI 0.58、0.74)のある学生は、生活への満足度が低かった。

RESULTS: In total, 13,486 students completed the study (response rate 90.6%). Overall, 86.7%, 78.19%, and 71.44 of students were satisfied with their life in elementary, middle, and high schools. Students in middle school (OR 0.83; 95% CI 0.73, 0.96) and high schools (OR 0.63; 95% CI 0.54, 0.72) were less satisfied with their life. Students with moderate (OR 1.36; 95% CI 1.20, 1.54) and good (OR 1.66; 95% CI 1.44, 1.91) socioeconomic status were more satisfied than those with low status. Those who consulted with one (OR 1.56; 95% CI 1.34, 1.81) or both (OR 2.22; 95% CI 1.89, 2.60) of their parents were more satisfied with their life. Students who felt being accepted by their peers were 1.34 (95% CI 1.18, 1.52) times more satisfied with their life. Other associated variables were weekly (OR 1.3; 95% CI 1.12, 1.572) or daily (OR 1.6; 95% CI 01.12, 1.57) fruit consumption, moderate (OR 1.14; 95% CI 1.01, 1.29) and high (OR 1.1; 95% CI 1.02, 1.347) physical activity, good self-rated health (OR 2.11; 95% CI 1.88, 2.37), and daily tooth brushing (OR 1.31; 95% CI 1.18, 1.46). Students with anxiety (OR 0.73; 95% CI 0.65, 0.82) and depression (OR 0.73; 95% CI 0.58, 0.74) were less satisfied with their life.

結論:

より高い社会経済的地位、親との相談、健康的な食事、身体活動習慣など、いくつかの人口統計学的および生活様式的要因が、子どもと青年のLSの増加と関連していた。その上で、ライフスタイル因子の改善と親の支援に焦点を当てた介入は、子どもと青年の生活満足度を高める可能性がある。

CONCLUSION: Some demographic and lifestyle factors, including higher socioeconomic status, consultation with parents, healthy dietary, and physical activity habits, were associated with higher LS in children and adolescents. Then, interventions that focus on improving lifestyle factors and parents' support could increase LS among children and adolescents.

© 2017 Association for Child and Adolescent Mental Health.