あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Child Adolesc Ment Health.2019 Feb;24(1):36-43. doi: 10.1111/camh.12274.Epub 2018-05-13.

日常臨床における子どもの不安に対する臨床家主導の親主導型認知行動療法のグループ形式の評価:パイロット実施研究

Evaluation of a group format of clinician-guided, parent-delivered cognitive behavioural therapy for child anxiety in routine clinical practice: a pilot-implementation study.

  • Rachel Evans
  • Claire Hill
  • Doireann O'Brien
  • Cathy Creswell
PMID: 32677235 DOI: 10.1111/camh.12274.

抄録

背景:

無作為化比較試験では、臨床家の指導を受けた親がグループで行う認知行動療法(CBT)(グループGPD-CBT)は、子どもの不安に対する効果的で効率的な治療アプローチである可能性があることが示唆されている。これらの結果が日常的な環境にどの程度反映されるかは不明である。我々は、英国の日常臨床サービスで実施されているグループGPD-CBTを評価した。

BACKGROUND: Randomised controlled trials suggest that cognitive behavioural therapy (CBT) delivered by parents who are guided, in groups, by clinicians (Group GPD-CBT) is an efficacious and potentially efficient treatment approach for child anxiety. The extent to which these results translate to routine settings is unclear. We evaluated Group GPD-CBT as delivered in UK routine clinical services.

方法:

グループGPD-CBTに参加したことのある親を持つ83人の子どもたちを対象に、参加状況と結果に関するレトロスペクティブなデータを定期的に収集しました。また、グループGPD-CBTを実施した14名の臨床家に半構造化インタビューを実施した。

METHOD: Retrospective data regarding attendance and outcomes were routinely collected for 83 children whose parent(s) had attended Group GPD-CBT. Semistructured interviews were conducted with 14 clinicians who had delivered Group GPD-CBT.

結果:

治療後3-8ヵ月(M=5.22、SD=1.17)までには、70%の子どもたちが退院するか、他の(不安以外の)状態のためのサポートを受けるために紹介されたが、不安に対するさらなる介入は行われなかった。親が報告した症状データが利用可能なサブセット(N=20)のうち、治療前から治療後までの間に、総不安スコアの有意な低下がみられた。臨床医のインタビューは、テーマ別分析を用いて分析された。その結果、臨床家はグループGPD-CBTを受容可能であり、子供の不安に対する有用で実践的な力を与える治療法であると述べていた。臨床家は、グループプロセスに関連した追加的な利点(例:ピアサポート、関与の強化)を強調したが、特に不安を感じている保護者の中にはグループ形式の参加に消極的な人もいたと指摘した。

RESULTS: By 3-8 months (M = 5.22, SD = 1.17) post-treatment, 70% of children were discharged or referred for support for other (non-anxiety) conditions, without any further intervention for anxiety. Of the subset (N = 20) with available parent-report symptom data, there was a significant decline in total anxiety score from pre- to post-treatment. Clinician interviews were analysed using thematic analysis. This revealed that clinicians found Group GPD-CBT to be acceptable and described it as a helpful, practical and empowering treatment for child anxiety. They highlighted additional benefits associated with group process factors (e.g. peer support, enhanced engagement), although noted that some, particularly anxious, parents were reluctant to attend a group format.

結論:

結果は、日常診療で実施されたグループGPD-CBT後の子どもたちの転帰に関して有望なものであった。臨床家はグループGPD-CBTを受け入れやすく、有用であると考えており、グループプロセスの要素はさらなる利点を提供すると考えられています。保護者の中には、グループ形式での参加が難しいと感じる人もいるかもしれないので、サービスはグループの紹介や保護者への紹介の仕方を慎重に検討すべきであることを示唆している。

CONCLUSIONS: Results were promising regarding children's outcomes following Group GPD-CBT delivered in routine practice. Group GPD-CBT was viewed by clinicians as acceptable and helpful, and group process factors were seen to provide additional benefits. Some parents may find it difficult to attend a group format, suggesting that services should give careful consideration to how groups are presented and introduced to parents.

© 2018 The Authors. Child and Adolescent Mental Health published by John Wiley & Sons Ltd on behalf of Association for Child and Adolescent Mental Health.