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日本語AIでPubMedを検索

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Telemed J E Health.2020 Jul;doi: 10.1089/tmj.2020.0077.Epub 2020-07-14.

ブラジルにおける予防接種情報システムの使い勝手の評価.混合法による研究

Evaluation of the Usability of the Immunization Information System in Brazil: A Mixed-Method Study.

  • Eliete Albano de Azevedo Guimarães
  • Ygor Colen Morato
  • Dárlinton Barbosa Feres Carvalho
  • Valéria Conceição de Oliveira
  • Victor Matheus Sanches Pivatti
  • Ricardo Bezerra Cavalcante
  • Tarcísio Laerte Gontijo
  • Thiago Magela Rodrigues Dias
PMID: 32673172 DOI: 10.1089/tmj.2020.0077.

抄録

ユーザビリティとは、ユーザインタフェースの使いやすさを評価できる品質属性であり、ユーザビリティヒューリスティックと呼ばれる基準に基づいている。 ブラジルの予防接種情報システム(IIS)のユーザビリティ要素を評価するために、ユーザとインタフェースとのインタラクションと俊敏性に着目した。 量的アプローチには横断的デザインを用い、質的アプローチにはヒューリスティック評価の間接的手法を用いた併用収束型混合方法研究である。参加者は、予防接種室で働く看護専門家137名で、ユーザビリティの品質基準に関する構造化されたアンケートに記入し、情報技術の専門家4名で、半構造化されたフォームを使用してソフトウェアの検査を実施した。分析には、記述的・推論的統計量とヒューリスティック検査を用いた。 評価の結果、10件のヒューリスティック検査に違反していることが判明し、IISの68画面上で14件のユーザビリティの問題が確認された。このシステムは、修復可能な単純なユーザビリティの問題(重症度2)を提示しており、修復の優先度は低かった。最も評価が高かったのはエラー防止(3.03±0.54)とヘルプとドキュメンテーション(3.00±0.68)であり、最も評価が低かったのはシステム状態の可視化であり、平均値は2.62±0.55であった。技術教育レベルの高い専門職の方が看護師に比べて、想起ヒューリスティックよりも認識ヒューリスティックの方が高得点であった(2.77±0.49 vs. 3.67±0.66, p)。

Usability is a quality attribute that can evaluate the ease of use of user interfaces, based on standards called usability heuristics. To evaluate the usability components of the Brazilian Immunization Information System (IIS), focusing on the users and their interaction and agility with the interfaces. It was a concomitant and convergent mixed-method study that used a cross-sectional design for the quantitative approach and the indirect method of heuristic evaluation for the qualitative approach. Participants were 137 nursing professionals working in vaccination rooms, who completed a structured questionnaire on standards of usability quality, and 4 specialists in information technology, who used a semistructured form to carry out a software inspection. Descriptive and inferential statistics and the heuristic inspection were used for the analyses. The evaluation resulted in 10 violated heuristics and identified 14 usability problems on the 68 screens of the IIS. The system presented simple usability problems (grade 2 severity), which can be repaired, with a low correction priority. The heuristics best evaluated were error prevention (3.03 ± 0.54) and help and documentation (3.00 ± 0.68); and the worst evaluated was visibility of system status, with a mean of 2.62 ± 0.55. Professionals with a technical education level presented a higher score on the scales for the recognition rather than recall heuristic when compared with the nurses (2.77 ± 0.49 vs. 3.67 ± 0.66, p The system provides easy access for users, however, has weaknesses in its ability to allow the users to easily achieve their goals of interaction with the interface.