あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Perspect Psychiatr Care.2020 Jul;doi: 10.1111/ppc.12580.Epub 2020-07-15.

情緒的ネグレクトや虐待の予防における保護者へのウェブベースの遠隔教育の有効性。無作為化比較研究

Effectiveness of web-based distance education for parents in the prevention of emotional neglect and abuse: A randomized controlled study.

  • Kübra Gülirmak
  • Oya Sevcan Orak
PMID: 32668039 DOI: 10.1111/ppc.12580.

抄録

目的:

本研究の目的は、子どもの情緒的虐待に対する親の意識を高め、子育てに対する適切な態度を向上させることで、子どもの情緒的ネグレクトや虐待を防止するために、ウェブを利用した遠隔教育の有効性を検討することであった。

PURPOSE: The aim of this study was to determine the efficacy of web-based distance education for the prevention of child emotional neglect and abuse by increasing parental awareness of emotional abuse and appropriate attitudes toward child-rearing.

デザインと方法:

本研究は、準実験的無作為化対照研究である。研究サンプルには、トルコの小児科外来に子供を連れて行った合計60人の保護者が含まれていた。60人の保護者のうち、30人が実験群に無作為に割り付けられ、30人が対照群に無作為に割り付けられた。データは、個人特性票、感情的虐待の認識尺度(REMS)、親の態度研究尺度(PARI)を用いて収集した。実験群には、子どもの情緒的ネグレクトと虐待の予防に焦点を当てた6週間のウェブベースの遠隔教育プログラムを提供した。

DESIGN AND METHODS: This study had a quasi-experimental, randomized controlled design. The study sample included a total of 60 parents who had taken their child to a pediatric outpatient clinic in Turkey. Of 60 parents, 30 were randomly assigned to an experimental group and 30 were randomly assigned to a control group. Data were collected using the Personal Characteristics Form, the Recognition of Emotional Maltreatment Scale (REMS) and the Parental Attitude Research Instrument (PARI). The experimental group was offered a 6-week web-based distance education program focusing on the prevention of child emotional neglect and abuse.

研究成果:

実験群と対照群のテスト後の得点には有意差はなかった(P>.05)。しかし、実験群では、REMSとその下位尺度、およびPARIの過保護な母性と厳格なしつけの下位尺度において、テスト前とテスト後のスコアに有意な差が認められた(P<.05)。

FINDINGS: There was no significant difference between the posttest scores of the experimental and control groups (P > .05). However, a significant difference was found between pretest and posttest scores of the experimental group for the REMS and its subscales and for the overprotective mothering and strict discipline subscales of the PARI (P < .05).

結論:

6週間のウェブベースの遠隔教育は、子育てや情緒的虐待に対する親の意識を高める可能性がある。

CONCLUSION: The 6-week web-based distance education has the potential to increase parental awareness of child-rearing and emotional abuse.

実践への影響:

ウェブベースの遠隔教育は、子育ての態度や情緒的虐待の意識レベルにプラスの効果がある。したがって、この形態の親の教育は、臨床の場でさらに活用されるべきである。

PRACTICE IMPLICATIONS: Web-based distance education has a positive effect on parenting attitudes and emotional abuse awareness levels. This form of parent education should, therefore, be utilized further in clinical practice.

© 2020 Wiley Periodicals LLC.