あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
OAlib.2020 Jun;7(6). e6230. doi: 10.4236/oalib.1106230.Epub 2020-06-18.

保健師学生の学部生の一般組織学および発生学の集合的試験のスコアに対するeラーニング介入の効果

Effect of an eLearning Intervention on Undergraduate Health Professional Student's General Histology and Embryology Summative Examination Scores.

  • Ian G Munabi
  • Erisa S Mwaka
  • Gonzaga G Kirum
  • Haruna Kirwowa
  • Aloysius Gonzaga Mubuuke
  • Sarah Kiguli
  • William Buwembo
PMID: 32661500 PMCID: PMC7357960. DOI: 10.4236/oalib.1106230.

抄録

サハラ以南のアフリカには、保健専門家が世界で最も不足している。相互作用等価性の定理に従った相互作用の増加につながるeラーニング介入の使用は、この医療専門家の不足に対処するための潜在的な手段である。この監査では、eラーニングによる一般組織学および一般発生学の介入が、学生の総括試験の得点に与える影響を調べることを目的とした。監査では、3組の学生の試験のうち、1組には5週間のeラーニング介入が行われた。そのうちの2つの試験は、1年の同じ学生が対象であるがコースが異なるものであり、残りの2つの試験は、同じ科目を履修しているが年度が異なる学生が対象であった。上記の試験の各組には、eラーニングの介入を受けたコースのグループが1つあった。学生の得点を分析するために、ベイズ法による重水準回帰モデリング・ アプローチが使用された。オンラインeラーニングの介入を行ったコースは、介入を行わなかった同 じ学生に同時期に提供された別の科目のコースよりも、介入を行わなかった同 じ学生と前年度の学生との同一コースの方が、有意に良いスコアを示した(p値<0.01)。他の要因をコントロールした場合、eラーニングの介入は、有意ではなかったが、試験の成績の向上につながった。学生の国籍、スポンサーシップ、プログラムは、他の要因をコントロールした上で、 試験の成績に有意な影響を与えた。全体的に、オンラインeラーニングの介入を受けたコースの学生の方が、試験の得点が有意に高かった。学生の国籍、スポンサーシップ、プログラムが試験の成績に有意に影響した。これらの要因が学生の試験成績に及ぼす影響をさらに調査するためには、今後の大規模な研究や質的研究が必要である。

Sub-Saharan Africa has the worst global shortage of health professionals. The use of eLearning interventions, that lead to increased interactions according to the Interaction Equivalency theorem, is a potential means of addressing this shortage of health professionals. In this audit we set out to determine the effect of an eLearning general histology and general embryology intervention on student's summative examination scores. The audit compared the written and practical summative examination scores of three sets of student examinations one of which had a five-week eLearning intervention. Two of the examinations were for the same students in one year but different courses while the other two were for students doing the same subject but in different years. In each of the above pair of examinations there was one group from the course that had the eLearning intervention. A Bayesian multilevel regression modelling approach was used to analyse the student scores. The course with the online eLearning intervention had significantly better scores (p-value < 0.01), than the course on a different subject offered at the same time to the same students without the intervention and the same course with students from the previous academic year. On controlling for other factors, the eLearning intervention led to higher examination scores though this was not significant. Student's nationality, sponsorship and program significantly affected the examination scores, controlling for other factors. Overall the students in the course with the online eLearning intervention had significantly better examination scores. The student's nationality, sponsorship and program significantly affect their examination scores. Future, larger and or qualitative studies, are needed to further explore the effect of these factors on student's examination scores.