あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Aust Occup Ther J.2020 Jul;doi: 10.1111/1440-1630.12686.Epub 2020-07-13.

チック障害を持つ子供の筆跡技術

Handwriting skills of children with tic disorders.

  • Heather Simpson
  • Jan Rowe
  • Hon K Yuen
  • Verna E Campos
  • Karmen Mitchell
  • Irene A Malaty
PMID: 32656823 DOI: 10.1111/1440-1630.12686.

抄録

はじめに:

チック障害(TD)を持つ子どもの筆跡障害は、チックに起因すると考えられるが、TDを持つ子どもの筆跡能力を体系的に調査した研究は少ない。本研究では、因果比較研究デザインを用いて、筆跡障害とTDとの関係を検討した。

INTRODUCTION: Although circumstantial evidence suggests children with tic disorders (TD) experience challenges in handwriting which may be attributed to their tics, few studies have systematically investigated handwriting performance among children with TD. This study examined the relationship between handwriting deficits and TD using a causal comparative research design.

方法:

TDを持つ34人の子どもたちが手書き能力テスト(THS-R)を終了した。TDの子どもたちがテストの標準値と比較して低得点であるかどうかを判断するために、THS-Rの全体のパーセンタイルランクを分析した。また、筆記速度、文字の反転、文字のタッチ、大文字小文字の間違いについても評価した。

METHODS: Thirty-four children with TD completed the Test of Handwriting Skills-Revised (THS-R). The overall percentile ranks of the THS-R were analysed to determine if children with TD have lower scores compared to the test's normative values. Writing speed, letter reversals, touching letters and case errors were also evaluated.

結果:

データによると、参加者のTHS-Rのパーセンタイル順位の中央値は、標準サンプルのTHS-Rのパーセンタイル順位の中央値よりも有意に低いことが明らかになりました。筆記サンプルの8割近く(n=27)が50パーセンタイル以下のスコアであった。また、3 分の 1 以上(35.3%、n=12)のサンプルでは、THS-R の標準偏差が標準平均値を 1 つ以上下回っていました。4つの補助的なスコアのうち、ケースエラーについては82.4%(n=28)の参加者の筆記サンプルが50パーセンタイル以下(ウォッチまたはテストのカテゴリー)、筆記速度については67.6%(n=23)の参加者の筆記サンプルが50パーセンタイル以下でした。

RESULTS: Data revealed the median percentile rank of the THS-R for the participants was significantly lower than the median percentile score of the THS-R for the normative sample. Close to 80% (n = 27) of writing samples were scored below 50th percentile. More than one-third (35.3%, n = 12) of the writing samples were scored greater than one standard deviation below the normative mean on the THS-R. Of the four ancillary scores, 82.4% (n = 28) of the participants' writing samples scored below 50th percentile (in the categories of watch or test further) on case errors and 67.6% (n = 23) scored below 50th percentile on writing speed.

結論:

その結果、TD児はTHS-Rの標準サンプルよりも筆記課題を完了するのに時間がかかり、大文字小文字の入れ替えミスが多く、筆跡欠損を示す可能性が高いことが示唆されました。

CONCLUSION: Findings suggested that children with TD took longer to complete the writing task, and committed more case substitution errors than the normative sample of the THS-R and were likely to exhibit handwriting deficits.

© 2020 Occupational Therapy Australia.