あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Soc Sci Med.2020 Jul;260:113105. S0277-9536(20)30324-5. doi: 10.1016/j.socscimed.2020.113105.Epub 2020-07-05.

ノルウェーにおける固定式補綴治療へのアクセスにおける教育的不平等。学校改革の導入を道具変数とした因果関係

Educational inequalities in access to fixed prosthodontic treatment in Norway. Causal effects using the introduction of a school reform as an instrumental variable.

  • Jostein Grytten
  • Irene Skau
PMID: 32653812 DOI: 10.1016/j.socscimed.2020.113105.

抄録

目的:

教育レベルに関係なく、歯科サービスへのアクセスを平等にすることは、スカンジナビアの福祉政策の重要な目標である。ノルウェーでは、この政策が成人に対する歯科公的補助金制度の主な理由となっています。この助成金制度の重要な部分は、インプラントベースのクラウンやブリッジ(小臼歯、犬歯、切歯のためのインプラントベースのクラウンやブリッジなど)を含む固定式の補綴治療の費用をカバーすることです。これらのサービスを必要とするすべての人が、教育レベルに関係なく平等にアクセスできるようにすることが政策目標として掲げられている。本研究の目的は、ノルウェーの成人集団において、固定的な歯列矯正治療を受ける確率に及ぼす教育の因果関係を推定することである。

OBJECTIVES: Equality in access to dental services, independent of level of education, is an important aim of Scandinavian welfare policy. In Norway, this policy is the main justification for a dental public subsidy scheme for adults. An important part of the subsidy scheme is to cover the cost of fixed prosthodontic treatment, including implant-based crowns and bridges for premolars, canines and incisors. A stated policy goal is to secure equal access to everybody in need of these services, independent of their level of education. The aim of this study was to estimate the causal effect of education on the probability of receiving fixed prosthodontic treatment in the adult Norwegian population.

方法:

1960年から1972年の間に、ノルウェーのすべての自治体は義務教育の年数を7年から9年に増やすことを要求された。我々は、個人の教育年数に外生的変動を生じさせるために、この教育改革を器量変数として用いた。教育データは、我々のアウトカム変数を含むNorwegian Health Economics Administrationのデータと組み合わせた。我々のサンプルには、教育年数が9年以下の個人が含まれている。合計113237人が本調査に含まれていた。

METHODS: During the period 1960-1972, all municipalities in Norway were required to increase the number of compulsory years of education from seven to nine years. We used this education reform as the instrumental variable to create exogenous variation in the individual's number of years of education. The education data were combined with data from the Norwegian Health Economics Administration, which contained our outcome variable. Our sample included individuals with 9 years education or less. Altogether 113 237 individuals were included in the study.

結果:

男性の場合、第 1 段階の回帰係数は 0.87(信頼区間 0.82-0.92)であった。これは、改革の結果、教育年数が 0.87 年増加したことを意味する。男性の場合、固定式の前歯治療を受ける確率は、学校教育の追加1年ごとに0.67ポイント上昇した。女性の場合、第一段階の回帰係数は0.84(信頼区間:0.79~0.88)であった。第二段階の回帰係数は小さく(=0.0022)、従来のレベルでは統計的に有意ではなかった。

RESULTS: For men, the first stage regression coefficient was 0.87 (confidence interval: 0.82-0.92). This means that the reform resulted in 0.87 additional years of education. For men, the probability of receiving fixed prosthodontic treatment increased by 0.67 percentage points per additional year of schooling. For women, the first stage regression coefficient was 0.84 (confidence interval: 0.79-0.88). The second stage regression coefficient was small (= 0.0022) and not statistically significant at a conventional level.

結論:

福祉政策の観点から、男性の場合、補助金制度は、社会的地位に関係なく歯科サービスを利用できるように資源を再配分することには成功していない。

CONCLUSION: From a welfare policy point of view, for men, the subsidy scheme has not succeeded to redistribute resources so that dental services are accessible independent of their social status.

Copyright © 2020 The Author(s). Published by Elsevier Ltd.. All rights reserved.