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日本語AIでPubMedを検索

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PLoS ONE.2020;15(7):e0236053. PONE-D-20-07881. doi: 10.1371/journal.pone.0236053.Epub 2020-07-10.

意図しない加速に対する矯正行動の年齢差

Age-related differences in correction behavior for unintended acceleration.

  • Kunihiro Hasegawa
  • Motohiro Kimura
  • Yuji Takeda
PMID: 32649720 DOI: 10.1371/journal.pone.0236053.

抄録

ペダルの踏み間違いによる意図しない加速は交通事故の原因となっていますが、ドライバーが自分のミスにすぐに気付き、素早くペダルの踏み方を修正することで、死亡事故を回避できる可能性があります。高齢者の死亡事故率は若年者よりもかなり高いため、この矯正行動は年齢とともに低下する可能性があります。この可能性を調べるために、本研究では、若年成人(n=40、年齢層=67~81歳)と高齢者(n=40、年齢層=18~32歳)を対象に、ペダルの踏み方や踏み方の誤りにすぐに気付くように、ペダルの踏み方を修正してもらいました。この研究では、モニターに赤信号が表示されたときに、シミュレートされた車両をできるだけ早く停止させるペダルステッピング課題を実施した。ほとんどの試行では、通常の方法でブレーキペダルを踏むと、車両は減速/停止しました。しかし、いくつかの試行では、ブレーキペダルを踏むと車両が急加速する(意図しない加速が発生する)場合があり、その場合はペダルを離して別のペダルを踏むことで、できるだけ早く減速・停止させる必要がありました。画面に赤信号が表示されてからペダルを踏むまでの時間帯(第1期間)、ペダルを踏んでからペダルを離すまでの時間帯(第2期間)、ペダルを離してから別のペダルを踏み直すまでの時間帯(第3期間)の3つの時間帯における反応潜時の年齢差に着目した。その結果、第1期の潜伏時間には年齢による差はなく、p = 0.771であったが、第2期と第3期の潜伏時間は高齢者ほど長くなっていた(ps < 0.001)。この結果から、足踏み操作による意図しない状況下でのエラー検出・修正能力には年齢による差があることが示唆された。

Although unintended acceleration caused by pedal misapplication is a cause of traffic accidents, fatal accidents may be avoided if drivers realize their error immediately and quickly correct how they are stepping on the pedal. This correction behavior may decline with age because the rate of fatal accidents is fairly higher for older adults than for younger adults. To investigate this possibility, the present study recruited older adults (n = 40, age range = 67-81 years) as well as younger adults (n = 40, age range = 18-32 years). In this study, they performed a pedal stepping task during which they were required to stop the simulated vehicle as quickly as possible when a red signal was presented on a monitor. During most trials, the vehicle decelerated/stopped when the brake pedal was applied in a normal manner. In a few trials, however, stepping on the brake pedal resulted in sudden acceleration of the vehicle (i.e., the occurrence of the unintended acceleration); when this occurred, the participants had to release the pedal and re-step on another pedal to decelerate/stop the vehicle as quickly as possible. We focused on the age-related differences of the reaction latencies during three time periods: from the appearance of the red signal on the screen until stepping on the pedal (Period 1), from stepping on the pedal until the release of the pedal (Period 2), and from the release of the pedal until re-stepping of another pedal (Period 3). The results showed that there was no age-related difference in the latency of Period 1, p = .771, whereas those of Periods 2 and 3 were longer for the older adults (ps < .001). The results suggest that there are age-related differences in error detection and correction abilities under unintended situations with foot pedal manipulation.