あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Saudi Pharm J.2020 Jul;28(7):850-858. S1319-0164(20)30122-5. doi: 10.1016/j.jsps.2020.06.003.Epub 2020-06-18.

マレーシアの民間医療機関における薬価透明化の取り組みについて、健康と産業の複数の利害関係者の視点から検討した

Multi stakeholders of health and industries perspectives on medicine price transparency initiative in private health care settings in Malaysia.

  • Nur Sufiza Ahmad
  • Mohd Makmor-Bakry
  • Ernieda Hatah
PMID: 32647487 PMCID: PMC7335703. DOI: 10.1016/j.jsps.2020.06.003.

抄録

序章:

医薬品価格の透明性イニシアティブは、製品の価格や数量や製品の品質など価格に影響を与える要素に関する情報を一般市民や政府に提供するものである。マレーシアでは、薬価の透明性は、品質が良く、安全で効果的で手頃な価格の医薬品への適切かつ継続的な公平なアクセスを確保するための政府の戦略の一部となっている。薬価透明性の効果は価格の表示方法に決定的に依存するため、本研究ではマレーシアの民間医療システムにおける薬価透明性の実践に対する利害関係者の視点を評価することを目的としている。

Introduction: Medicine price transparency initiatives provide public or government on information about the product's prices and the components that may influence the prices, such as volume and product quality. In Malaysia, medicine price transparency has become part of the government's strategies in ensuring adequate, continuous and equitable access to quality, safe, effective and affordable medicines. Since the effect of medicine price transparency depend critically on how prices are presented, this study aims to evaluate the stakeholders' perspective of medicine price transparency practice in the private healthcare system in Malaysia.

研究方法:

本研究は、対面式の半構造化インタビューとして実施された。回答者は、民間製薬企業、地域薬剤師、開業医、民間病院薬剤師、行政、学識経験者、シニア薬剤師の方々を対象に、目的別サンプリングを用いて募集した。現象学的研究アプローチを用いて、インタビューを実施し、同意を得て録音した。データは口頭で転写され、Atlas.ti 8 ソフトウェアを使用してテーマ別分析を使用して分析され、強み、弱み、機会、脅威(SWOT)として分類されました。

Methods: This study was conducted as face-to-face, semi-structured interview. Respondents from private pharmaceutical industries, community pharmacists, general practitioners, private hospital pharmacists, governments, academicians and senior pharmacist were recruited using purposive sampling. Using phenomenological study approach, interviews were conducted, and audio recorded with their consent. Data were transcribed verbatim and analysed using thematic analysis with Atlas.ti 8 software and categorised as strengths, weaknesses, opportunities and threats (SWOT).

結果:

合計 28 名の回答者がインタビューを受けました。マレーシアの民間医療機関における価格透明性の実施については、様々な認識があった。潜在的な強みとしては、価格の標準化、価格操作と競争の減少、それにより業界関係者が患者ケアサービスに集中できるようになることなどが挙げられる。さらに、民間の利害関係者は、実践が利害関係者のビジネスやマーケティング戦略に影響を与え、利益率の低下、開業医の診察料の増加、地理的不一致への影響を引き起こす可能性があることを懸念していた。また、このような実践は、事業の存続に影響を与える脅威となる可能性はあるが、消費者に真実の価格情報を普及させ、医療産業と保健省との連携を強化する機会として捉えられている。

Results: A total of 28 respondents were interviewed. There was a mixed perception regarding the price transparency implementation in Malaysia's private healthcare settings. The potential strengths include it will provide price standardization, reduce price manipulation and competition, hence allowing the industry players to focus more on patient-care services. Moreover, the private stakeholders were concerned that the practice may affect stakeholders' business and marketing strategy, reduce profit margin, increase general practitioner's consultation fees and causing impact on geographical discrepancies. The practice was viewed as an opportunity to disseminate the truth price information to consumer and strengthen collaboration between healthcare industries and Ministry of Health although this may become a threat that affect the business survival.

結論:

薬価透明化の取り組みは製薬業界、消費者、国に利益をもたらすが、価格操作、市場独占、廃業を防ぐためには適切に実施される必要がある。今後の研究では、このような取り組みが製薬業界のビジネスに与える影響を評価したいと考えられる。

Conclusion: Price transparency initiatives would benefit the pharmaceutical industries, consumer and countries, but it needs to be implemented appropriately to prevent price manipulation, market monopoly, and business closure. Future study may want to evaluate the impact of the initiatives on the business in the industry.

© 2020 The Author(s).