日本語AIでPubMedを検索
サウジアラビアの女子大学の異なる医療従事者の学生を対象に、サウジアラビアのファーマコビジランス制度に関する意識、視点、基礎的な実践能力を比較評価した
The comparative assessment of awareness, perspective, and basic practice skills about the Saudi pharmacovigilance system among students of different health-care professionals of a Saudi Female University.
PMID: 32647484 PMCID: PMC7335728. DOI: 10.1016/j.jsps.2020.06.002.
抄録
序章:
サウジアラビアでは、医薬品副作用(ADR)の報告が少ないことが医療従事者の間で蔓延しており、ADR信号の検出不良の原因となっている。そのため、患者に関わるすべての医療機関は、無害で効率的な投薬を行うことでADRの報告を強化するために、共同で継続的な取り組みを行う必要があります。
Introduction: The low reporting of adverse drug reactions (ADRs) in Saudi Arabia is prevalent among health-care professionals and is responsible for poor ADR signal detection. Therefore, all healthcare institutes connected with patient concern require joint and sustained efforts to strengthen ADR reporting by providing harmless and efficient medication.
本研究の目的:
本研究では、サウジアラビアの女子大学の様々な医療従事者の学生を対象に、サウジアラビアのファーマコビジランス制度に関する知識、視点、基本的な実践スキルに対応する意識を推定した。
Objectives of the study: The current study was performed to estimate the awareness corresponding to the knowledge, perspective, and basic practice skills about the Saudi pharmacovigilance system among students of different health-care professionals of a Saudi Female University.
徹底した文献調査により、質問票を企画し、標準化した。質問項目は分類された。第1群は知識ベースの質問が10問、第2群は態度ベースの質問が5問、第3群はファーマコビジランス(PV)の基本的な実践スキルベースの質問が4問であった。また、ファーマコビジランスプログラムへの参加を妨げた要因についても報告した。このような600枚の質問票は、リヤドの王女ヌラー・ビント・アブドゥルラフマン大学の様々な医療従事者のインターン生、最終学年および入学前の学生に配布された。参加者の意識と実践スキルは、PVに対する認識のタイプを特定した上で、その平均点に応じて、受け入れられない、不十分、適切の3つのカテゴリーに分類されました。データは、度数の計算、一方向分散分析、およびポストホックTukey-Kramer HSD多重比較検定によって解釈された。
Material & methods: A questionnaire was planned and standardized by a thorough literature review. Questions were classified: Group 1 had ten knowledge-based, group 2 five attitude-based, and group 3 four basic practice skills-based questions of pharmacovigilance (PV). Also, determinants that hindered them from becoming part of the pharmacovigilance program were reported. Such 600 questionnaires were distributed among the interns, final and prefinal year students of different health care professionals of Princess Nourah bint Abdulrahman University, Riyadh. The participants' awareness and practice skills were graded in 3 categories as unacceptable, inadequate, and adequate, depending upon the mean score along with identification of their type of perception towards PV. The data was interpreted by calculating the frequencies, one-way ANOVA, and by post-hoc Tukey-Kramer HSD multiple comparison test.
結果:
5,092枚のアンケートを統計的に調査した。その結果,学生のファーマコビジランスに対する意識や基礎的な実践能力は不十分であったが,PVに対する肯定的な認識を持っていることがわかった.
Results: Five hundred ninety-two questionnaires were statistically investigated. Students' awareness and basic practice skills of pharmacovigilance were found to be inadequate, but positive perception towards PV.
結論:
本研究では、異なる医療従事者の学生の間では、PVに関する意識と実践スキルは不十分であるが、PVに対する好ましい認識があることが示された。定期的に教育的介入を行うことで、ファーマコビジランスのパラメータを高めることができる。
Conclusion: Our study showed that awareness and practice skills of PV among students of different health care professionals stand insufficient but favourable perceptions towards PV. Regular educative interventions can increase these parameters of pharmacovigilance.
© 2020 The Author(s).