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Psychother Res.2020 Jul;:1-11. doi: 10.1080/10503307.2020.1788741.Epub 2020-07-08.

日常的なアウトカムモニタリングと臨床フィードバックの臨床的ジレンマ。患者の経験に関する質的研究

Clinical dilemmas of routine outcome monitoring and clinical feedback: A qualitative study of patient experiences.

  • Stig Magne Solstad
  • Gøril Solberg Kleiven
  • Louis Georges Castonguay
  • Christian Moltu
PMID: 32635834 DOI: 10.1080/10503307.2020.1788741.

抄録

定期的なアウトカムモニタリング(ROM)と臨床フィードバックシステム(CFS)は精神保健サービスで普及しつつあるが、導入を成功させるためにはいくつかの課題がある。ROM/CFSは、一部の患者にとっては有用であるように見えるが、他の患者にとっては有用ではない。このことを調査するために、私たちは、対人関係および心理療法的プロセスとしてのROM/CFSに対する患者の経験を、自然主義的な環境で調査しました。 ノルウェーのメンタルヘルス外来でROM/CFSを利用している12人の患者の経験を調査するために、ビデオ支援対人関係プロセス想起インタビューを用いた。データは、体系的にテキストを凝縮して分析した。 その結果、(1)情報の明示的な利用と暗黙の利用、(2)治療的な話題に焦点を当てること、(3)フィードバックを与えることと受け取ること、という3つの対になるROM/CFSの経験が分析された。これらの経験は、参加者のニーズや好みに応じて、有益であったり、妨げになったりする可能性がある。すべての参加者は、CFSが有意義に使われていることを知る必要があった。そうでなければ、治療プロセスに悪影響を及ぼす可能性がある。 患者のために役立つためには、ROM/CFSは、柔軟性があり、 患者にとって意味のある方法で、個々のニーズや嗜好に敏感な方法で使用され るべきである。今後の研究では、さまざまなCFSや集団に対 して、ROM/CFSのハウツーの側面をさらに探っ ていく必要がある。

Routine outcome monitoring (ROM) and clinical feedback systems (CFS) are becoming prevalent in mental health services, but there are several challenges to successful implementation. ROM/CFS seem to be helpful for some patients, but not for others. To investigate this, we explored patients' experiences with ROM/CFS as an interpersonal and psychotherapeutic process, in naturalistic settings. We used video-assisted interpersonal process recall interviews to investigate the experiences of 12 patients using ROM/CFS in a Norwegian mental health outpatient clinic. Data were analyzed through systematic text condensation. Our analysis resulted in three pairs of experiences with ROM/CFS: (1) Explicit vs. implicit use of information, (2) Directing focus towards or away from therapeutic topics, and (3) Giving and receiving feedback. These experiences could be helpful or hindering, depending on participants' needs and preferences. All participants needed to know that the CFS was used in a meaningful way. If not, it could be detrimental to the therapeutic process. In order to be helpful for patients, ROM/CFS should be used in a way that is flexible, meaningful to patients, and sensitive to individual needs and preferences. Future research should further explore this how-to aspect of ROM/CFS with different CFS and populations.