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日本語AIでPubMedを検索

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Foods.2020 Jul;9(7). E873. doi: 10.3390/foods9070873.Epub 2020-07-03.

2つの市場からのデータを使用した新鮮なリンゴの顧客のプロファイリングのための多重対応および階層的クラスタ分析

Multiple Correspondence and Hierarchical Cluster Analyses for the Profiling of Fresh Apple Customers Using Data from Two Marketplaces.

  • Masoumeh Bejaei
  • Margaret A Cliff
  • Amritpal Singh
PMID: 32635252 DOI: 10.3390/foods9070873.

抄録

生鮮りんごの消費者の購買行動と嗜好性について、イベント市場で実施された消費者調査を用いて調査した。調査対象者には、小売市場とイベント市場で購入したことのあるりんごの品種を挙げてもらった。イベント市場では、重量と価格が決まっている透明なビニール袋に詰められた珍しい品種が多く販売されていた。また、各品種を選択した理由を明らかにするとともに、人口統計学的な質問にも回答してもらいました。合計169人の顧客が調査を完了した。多重対応分析(MCA)と階層的クラスター分析(HCA)を用いて顧客のプロファイルを特定し、入手可能なリンゴ品種の変更が消費者の購入行動に与える影響を探った。消費者はリンゴを選択する際に、主に4つの主な理由を示した:見た目、過去の経験、味・香り、食感。最初の2つの理由(りんごを食べる前に評価されたもの)はMCAの1つ目の次元に、最後の2つの理由(すなわち、食べる品質)は両市場のデータで2つ目の次元にロードされていた。HCAでは両市場で5つのクラスの顧客を特定し、その結果、リンゴの品種の有無にかかわらず、2つの市場には類似した市場セグメントが存在することが示された。

Purchase behavior and preferences for consumers of fresh apples were investigated using a consumer survey conducted at a special-event apple market. Survey respondents were asked to list apple cultivars they had purchased at the retail market and the special-event market. The special-event market offered many uncommon cultivars packed in clear plastic bags with a fixed weight and price. Respondents were also asked to identify their reasons for selection of each apple cultivar and answer demographic questions. A total of 169 customers completed the survey. Profiles of customers were identified using multiple correspondence analysis (MCA) and hierarchical cluster analysis (HCA), and the impact of the change in available apple cultivars on consumers' purchase behavior was explored. Consumers primarily indicated four main reasons in the selection of their apples: visual appearance, previous experience, taste/aroma, and texture. The first two reasons, evaluated before eating an apple, were loaded on the first MCA dimension, while the last two reasons (i.e., eating quality) were loaded on the second dimension in data from both marketplaces. HCA identified five classes of customers in both markets, and results indicated that similar market segments existed within the two marketplaces, regardless of the availability of apple cultivars.