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日本語AIでPubMedを検索

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Ergonomics.2020 Jul;:1-22. doi: 10.1080/00140139.2020.1793007.Epub 2020-07-06.

視野の急激な変化は、先行車の速度推定精度を低下させる

A sudden variation in the visual field reduces driver's accuracy in estimation of the speed of the car ahead.

  • Ying-Yin Huang
PMID: 32628067 DOI: 10.1080/00140139.2020.1793007.

抄録

運転者の視覚環境の変化が先行車の速度推定能力に影響を与えるという仮説を提示する。この仮説は、18名のドライバーを対象としたドライビングシミュレータを用いて、視覚環境の急激な変化にさらされたときの先行車の相対的な速度推定能力を記録することで検証された。突然の変化は、灰色のフレームで走行環境を短時間(200ms)マスキングすることで生じた。本研究の結果は、フラッシュマスクが先行車の速度推定精度を有意に低下させたことから、この仮説を裏付けるものであった。また、視覚環境の変化に対応し、精度の低下を部分的に回復させることが可能であることを示した。これらの知見は、道路脇やトンネルの入口付近などの走行環境のレイアウトや、ドライバーの訓練にも応用できると考えられます。ドライビングシミュレータを用いた研究では、急激な視覚環境の変化が先行車の速度評価能力を低下させ、事故や渋滞の要因となることを示しました。トランジションを制限し、ドライバーはトランジションの影響を受けないように準備しておく必要があります。

We offer the hypothesis that a variation in the visual environment of a driver affects their performance in estimating the speed of a car in front. The hypothesis was tested in a driving simulator with 18 drivers by recording their ability to estimate the relative speed of a car ahead when exposed to sudden variations in the visual environment. The sudden variation was produced by briefly (200 ms) masking the driving environment with a gray frame. The results of our study confirm the hypothesis, as the flashed mask significantly lowered the drivers' accuracy in estimating the speed of a car ahead. The results also show that it is possible to cope with variations in the visual environment and to partially recover from the loss of accuracy. The findings are relevant to the layout of driving environments, such as the placement of dynamic advertisements along the side of the road or the entrance zones of tunnels, and to the training of drivers. In our driving simulator study, we showed that sudden transitions in the visual environment reduce a driver's performance in evaluating the speed of the car ahead and are therefore a factor in accidents and traffic jams. Transitions should be limited, and drivers should be prepared for the effect of transitions.