あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Int J Pharm Pract.2020 Jul;doi: 10.1111/ijpp.12653.Epub 2020-07-05.

英国の一般診療における薬局サービスと役割開発:横断的調査

Pharmacy services and role development in UK general practice: a cross-sectional survey.

  • Vilius Savickas
  • Ellie Foreman
  • Anmol Ladva
  • Sukvinder K Bhamra
  • Ravi Sharma
  • Sarah A Corlett
PMID: 32627272 DOI: 10.1111/ijpp.12653.

抄録

背景:

一般診療における臨床薬剤師」(Clinical Pharmacists in General Practice: CPGP)パイロットは、一般診療における薬剤師(GPPPs)の役割のテンプレートを提供し、NHSイングランドが2000人以上の診療ベースの薬剤師に資金を提供することを奨励した。しかし、多くのGPPPsはCPPGPイニシアチブの外で活動しており、彼らが提供するサービスについてはほとんど知られていません。

BACKGROUND: The 'Clinical Pharmacists in General Practice' (CPGP) pilot provided a template for general practice pharmacy professionals' (GPPPs) roles encouraging NHS England to fund >2000 practice-based pharmacists. However, many GPPPs work outside the CPGP initiative and little is known about the services they provide.

目的:

英国のすべてのGPPP(薬剤師/薬剤師技術者)が提供するサービスの種類、知覚された利点、役割開発の障壁などを調査する。

OBJECTIVES: To explore services provided by all UK GPPPs (pharmacists/pharmacy technicians), including the types of services, perceived benefits and barriers to role development.

方法:

SurveyMonkeyを用いて26項目の電子アンケートを作成し、認知面接時に試験的に実施した。2018年11月から2019年3月までの間に、ソーシャルメディア、プライマリケア組織、CPGPパイロットサイトへの電子メールを介して横断的な調査を実施した。3回のリマインダーを1週間間隔で送付した。

METHODS: A 26-item electronic questionnaire was developed using SurveyMonkey and piloted during cognitive interviews. A cross-sectional survey was conducted via social media, primary care organisations and emails to CPGP pilot sites between November 2018 and March 2019. Three reminders were sent 1 week apart.

主要な調査結果:

91名の完全回答が得られた(薬剤師81名、技術者10名)。80%以上の薬剤師が、服薬レビューや長期的な状態の管理などの臨床サービスを提供していた。CPGP試験では、より多くの薬剤師がリピート処方の依頼を管理していた(P=0.035)。技術者は主に臨床以外の役割を担っており、その中には委託業務や安全警告・医薬品回収などが含まれている。GPPPPの3分の1はケアホームサービスの開発を希望している。GPPPのサービスの利点としては、専門的なスキルの向上、医薬品関連の問題の特定、医薬品の無駄遣いの削減などが挙げられる。回答者は専門的な人間関係には満足しているが、仕事量の問題、患者が自分の役割を認識していないこと、サービス開発に貢献する機会が制限されていることが報告されており、これは不満足なサポートやメンターシップと関連している(P<0.001)。

KEY FINDINGS: Ninety-one complete responses were received (81 pharmacists; 10 technicians). Over 80% of pharmacists provided clinical services, such as medication reviews or management of long-term conditions. More pharmacists within CPGP pilot managed repeat prescribing requests (P = 0.035). Technicians took responsibility for primarily non-clinical roles, including commissioning or safety alerts/drug recalls. A third of GPPPs wished to develop care home services. Perceived benefits of GPPPs' services included improved utilisation/development of professional skills, identifying medicines-related issues and reduction in medication waste. Respondents were satisfied with professional relationships but reported workload issues, limited patient awareness of their roles and restricted opportunities to contribute to service development, which was associated with unsatisfactory support/mentorship (P < 0.001).

結論:

一般診療所の薬剤師は、患者、一般診療所、医療システムに利益をもたらす臨床・非臨床サービスを提供している。一般診療所と国の組織は、GPPPに合わせたサポートを提供し、薬剤師と薬剤師技術者の総合力を活用して、仕事量の増加に取り組むべきである。

CONCLUSION: General practice pharmacy professionals deliver clinical and non-clinical services which may benefit patients, general practice and the healthcare system. General practices and national organisations should provide GPPPs with tailored support and exploit the combined strengths of pharmacists and pharmacy technicians to tackle increased workload.

© 2020 The Authors. International Journal of Pharmacy Practice published by John Wiley & Sons Ltd on behalf of Royal Pharmaceutical Society.