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Am J Orthod Dentofacial Orthop.2020 Jun;S0889-5406(20)30229-8. doi: 10.1016/j.ajodo.2019.08.013.Epub 2020-06-29.

歯列矯正の保定とリテーナー。歯科専門家がYouTubeで提供する情報の質

Orthodontic retention and retainers: Quality of information provided by dental professionals on YouTube.

  • Maurice J Meade
  • Prashanthan Sooriakumaran
  • Craig W Dreyer
PMID: 32616322 DOI: 10.1016/j.ajodo.2019.08.013.

抄録

はじめに:

動画配信サイト「YouTube」の口腔保健関連動画に含まれる情報の質(Quality of Information:QOI)の評価は限定的である.本研究では,歯科専門家(DP)がYouTubeにアップロードしている動画の中に含まれる歯列矯正・リテーナーに関するQOIを明らかにすることを目的とした.

INTRODUCTION: The evaluation of the quality of information (QOI) contained within oral health-related videos on the video-streaming Web site YouTube has been limited. This study aimed to determine the QOI regarding orthodontic retention and retainers contained within videos uploaded by dental professionals (DPs) to YouTube.

方法:

YouTubeは4つの用語を用いて系統的に検索した。視聴回数」による検索語ごとの上位 50 本の動画は、特別に作成されたアカウントに保存された。除外基準を適用した後、動画の視聴特性を評価し、あらかじめ設定した 10 領域の QOI を 4 段階(0~3)のスコアリングシステムで評価した。記述的統計分析、視床内信頼性検定、視床間信頼性検定を実施した。

METHODS: YouTube was systematically searched using 4 terms. The top 50 videos per search term by "number of times viewed" were stored in a specially created account. Following the application of inclusion/exclusion criteria, the videos were assessed for viewing characteristics, and a 4-point scoring system (0-3) was applied to evaluate QOI in 10 predetermined domains. Descriptive statistical analyses, intrarater, and interrater reliability tests were performed.

結果:

強いインタラター信頼性スコアとインタラター信頼性スコアが観察された。最も視聴された上位50のDPからの62のビデオは、合計1,367,810回視聴された(範囲77~529,543回)。ほとんどのDPは米国発(68%)であり、矯正歯科医(88%)がほとんどの動画をアップロードしていた。報告されたドメインの平均数(標準偏差[SD])は10件中5.5件(SD、2.2件)であった。ドメインごとのQOI総合スコアの平均は3点満点中1.14点(SD、0.64点)であった。"リテンションの重要性"ドメインが最も高いスコアを獲得した(2.18;SD、1.2)。"リテンションレビューの必要性」ドメインのスコアは最も低かった(0.3;SD、0.65)。DPあたりの総合的なQOIスコアの平均は30.00点中11.72点であった(SD、5.85点)。

RESULTS: Strong intrarater and interrater reliability scores were observed. Sixty-two videos from the top 50 most-viewed DPs were viewed a total of 1,367,810 times (range 77- 529,543). Most DPs originated from the United States (68%), and orthodontists (88%) uploaded most videos. The mean number (standard deviation [SD]) of reported domains was 5.5 out of 10 (SD, 2.2). The mean overall QOI score per domain was 1.14 out of 3 (SD, 0.64). The "importance of retention" domain scored highest (2.18; SD, 1.2). "The need for retention reviews" domain scored the lowest (0.3; SD, 0.65). The mean overall QOI score per DP was 11.72 out of 30.00 (SD, 5.85).

結論:

DP が YouTube のウェブサイトを通じて提供している動画に含まれる歯列矯正の保定とリテーナーに関する QOI には欠陥があり、特にリテーナーのレビューの必要性が指摘されている。矯正歯科医は、YouTubeが情報源として重要であることを認識し、歯列矯正の保定・保定に関する動画には、関連性があり、質が高く、エビデンスに基づいた情報が含まれていることを確認すべきである。

CONCLUSIONS: The QOI related to orthodontic retention and retainers contained within videos provided by DPs through the YouTube Web site is deficient, particularly the need for retainer review. Orthodontists should be aware of the importance of YouTube as an information resource and ensure that videos related to orthodontic retention and retainers contain relevant, high-quality, and evidence-based information.

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