あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
PLoS ONE.2020;15(7):e0235462. PONE-D-20-03377. doi: 10.1371/journal.pone.0235462.Epub 2020-07-02.

移行経済中国における知的資本と中小企業の効率;財源は経路を強化するか?

Intellectual capital and the efficiency of SMEs in the transition economy China; Do financial resources strengthen the routes?

  • Guowei Li
  • Zhe Luo
  • Muhammad Anwar
  • Yuqiu Lu
  • Xiantao Wang
  • Xuening Liu
PMID: 32614865 DOI: 10.1371/journal.pone.0235462.

抄録

知的資本は、持続可能な競争上の優位性と組織の成功において重要な役割を果たしていることから、研究者の注目を集めています。ビジネスの成功と収益性における知的資本の直接的・間接的な役割を示す関連評価、出版物、レビューのカタログは増え続けている。このような文献が急増しているにもかかわらず、人的資本、構造的資本、顧客資本といった知的資本の各次元が、資金源をモデレーターとして中小企業の効率性に及ぼす影響についての研究はまだ行われていません。本研究では、このギャップを埋め、知的資本の各次元と中小企業の効率性との間の経路を金融資源が強化するかどうかを評価した。調査手法を用いて、中国の 264 社の中小企業から証拠を収集した。その結果、人的資本は中小企業の効率性を直接的に高めるが、モデレーターとしての財源の存在は影響力を弱めることが示された。しかし、社会資本と顧客資本は中小企業の効率を直接的に向上させるものではないが、財源は社会資本と顧客資本と中小企業の効率の経路を強化する。本研究では、中小企業のオーナーや経営者は構造資本や顧客資本と補完的に財源を活用する必要がある一方で、人的資本は排他的に活用すべきであることを提言している。

Intellectual capital has been grabbed the attention of researchers due to its momentous role in sustainable competitive advantage and organizational success. There is a growing catalog of related assessments, publications and reviews that display the direct and indirect role of intellectual capital in business success and profitability. Despite the bourgeoning literature, studies have not yet unleashed the influence of each dimension of intellectual capital; human capital, structural capital and customer capital on SMEs' efficiency with financial resources as a moderator. The present study fills the gap and assesses if financial resources strengthen the paths between the dimensions of intellectual capital and SMEs' efficiency. A survey method was used and collected evidence from 264 Chinese SMEs. The findings exhibit that human capital directly enhances SMEs' efficiency but the presence of financial resources as a moderator weakens the influence. However, social capital and customer capital do not directly improve SMEs' efficiency but financial resources reinforce the paths social and customer capital and SMEs efficiency. This research recommends that owners and managers of SMEs need to use their financial resources complementary with structural and customer capital while human capital should be used exclusively.