あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
J Dent Educ.2020 Jun;doi: 10.1002/jdd.12257.Epub 2020-06-27.

歯科学校における前臨床的ハンドスキル能力の予測因子

Predictors of preclinical hand skill performance in dental school.

  • Gary M Johnson
  • Amy B Stein
  • Nancy M Fitzgerald
  • Cara C Copeland
  • Daphne M Velazquez
  • Tatiyana Trowbridge
PMID: 32594525 DOI: 10.1002/jdd.12257.

抄録

文脈:

前臨床歯科学校の指導者はしばしば、一部の1年生が歯科処置に必要なハンドスキルを同級生よりも早く、簡単に身につけることを観察している。このような上級生は、過去の経験について質問されると、以前に学んだ心理運動的なハンドスキルを歯学に必要なものに適応させるために、しばしば身体活動に参加していたようであった。

CONTEXT: Preclinical dental school instructors often observe some first-year students develop hand skills required for dental procedures more quickly and more easily than their peers. When questioned regarding prior experience, these advanced students often participated in physical activities that seem to predispose them to adapt their previously learned psychomotor hand skills to those required for dentistry.

目的:

本研究では、機関審査委員会の承認を受けた生涯プレデンタルスクールの各種活動に関する22項目の質問調査の結果と、1年次、2年次のシミュレーションクリニック実技試験成績との相関関係を検討した。

OBJECTIVE: This study examines the results of an Institutional Review Board approved 22-question survey of various lifelong predental school activities and correlations to first-year and second-year simulation clinic practical exam performance.

デザイン:

調査は、Midwestern University College of Dental Medicine-Arizonaで、560名の学生からなる2017-2020年の連続した4つの歯学部のクラスで匿名で行われ、そのうちの552名が回答した。目的は、歯科処置に必要な視覚化および心理運動的ハンドスキルを発達させる前臨床能力の予測因子として作用する可能性のある生涯活動と実技試験のスコアとの関連を発見することであった。

DESIGN: The survey was taken anonymously at the Midwestern University College of Dental Medicine-Arizona by 4 consecutive dental school classes of 2017-2020 composed of 560 students, 552 of which responded. The purpose was to discover associations between lifelong activities and practical exam scores that may act as predictors of preclinical ability to develop visualization and psychomotor hand skills required for dental procedures.

結果:

前臨床実習の成績が高いほど、精神運動、芸術、野外での身体活動への参加度が高いことと最も相関があることがわかった。コンピュータ、楽器、料理などの活動への参加は有意な相関はなく、医療や歯科分野での経験は負の相関があった。

RESULTS: Higher preclinical practical scores were found to have the most correlation with higher levels of participation in psychomotor, artistic and outdoor physical activities. Participation in computer, musical instrument and culinary activities had no significant correlation, and prior experience in the medical or dental field had a negative correlation.

結論:

これらの素因となる生涯活動に参加していないことは、歯科ハンドスキルの発達の遅れを予測し、これらの学生が他の学生に遅れを取らないように、シミュレーション・クリニックでのより実践的な個別指導の必要性を示唆しているかもしれません。

CONCLUSION: The lack of participation in these predisposing lifelong activities may predict slower development of dental hand skills and signal the need for more hands-on tutorial instruction in the simulation clinic so these students do not lag behind their peers.

© 2020 American Dental Education Association.