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Community Dent Oral Epidemiol.2020 Jun;doi: 10.1111/cdoe.12559.Epub 2020-06-26.

信頼と満足度は歯科医療の現場では似ているのか?

Are trust and satisfaction similar in dental care settings?

  • YoungHa Song
  • Liana Luzzi
  • Sergio Chrisopoulos
  • David S Brennan
PMID: 32592181 DOI: 10.1111/cdoe.12559.

抄録

目的:

歯科医療現場における信頼と満足度は、歯科医師と患者の関係性(DPR)の概念を運用するための重要な構成要素である。本研究では、両構成要素の類似性を因子構造に関して比較し、より良い心理測定特性を得るために尺度を改訂することを目的とした。

OBJECTIVES: Trust and satisfaction in dental care settings are salient constructs to operationalize the concept of dentist-patient relationships (DPR). This study aimed to compare the similarity of both constructs with regard to factor structure and revise the scales for better psychometric properties.

方法:

本研究で分析されたデータは、南オーストラリアに住む成人4011人の無作為サンプルから自己完結型のアンケート調査で収集された。信頼と満足度は、Dentist Trust ScaleとDental Care Satisfaction Scaleを用いて評価しました。尺度の項目は、探索的因子分析およびクラスター分析において、最初に半分に分割したサンプルで検討された。異なるモデルデザインの因子構造が、確認的因子分析で残りの半分のサンプルで検証された。最終的なモデルは、構造の不変性について前半の半分のサンプルで交差検証された。

METHODS: Data analysed in the study were collected in self-complete questionnaires from a random sample of 4011 adults living in South Australia. Trust and satisfaction were assessed using the Dentist Trust Scale and the Dental Care Satisfaction scale. Items in the scales were initially examined with a split-half sample in exploratory factor analysis and cluster analysis. Factor structures of different model designs were tested on the other half sample in confirmatory factor analysis. The final model was cross-validated on the first half sample for structural invariance.

結果:

探索的因子分析では、「信頼」、「満足」、「不信・不満」の3つの因子構造が明らかになった(分散説明の60.2%、Cronbachのα"Zs_A0"="Zs_A0"0.94、0.81、0.73)。クラスター分析は、満足度尺度からの「コスト」ドメインの単項目独立枝を除いて、同じ3つの主要なクラスターを持つ因子解を支持した。最終モデルは、2つの相関するが明確な因子である'信頼'と'満足度'で設計され、1つの項目間共分散を修正し、最も関連性の低い項目を削除した(GFI"Zs_A0"="Zs_A0"0.96, CFI"Zs_A0"="Zs_A0"0.98, RMSEA"Zs_A0"="Zs_A0"0.06)。最終モデルの安定性は、クロスバリデーション(P"Zs_A0"="Zs_A0".143、∆CFI"Zs_A0"<"Zs_A0"0.001)によって達成された。

RESULTS: Exploratory factor analysis revealed a three-factor structure consisting of 'trust', 'satisfaction' and 'distrust/dissatisfaction' (60.2% of the variance explained; Cronbach's α = 0.94, 0.81, 0.73, respectively). Cluster analysis supported the factor solution with the same three major clusters except for a single-item independent branch of the 'cost' domain from the satisfaction scale. The final model was designed with two correlated but distinct factors, 'trust' and 'satisfaction', with the modification of one inter-item covariance and deleting the least associated item (GFI = 0.96, CFI = 0.98, RMSEA = 0.06). The stability of the final model was achieved through cross-validation (P = .143, ∆CFI < 0.001).

結論:

歯科医療環境における信頼と満足度は、一次元的には異なるが、同時に高い相関性を持つ因子である。両方の構成要素の識別機能と補完機能を実証することで、DPRのためのさらなる研究でそれらを一緒に適用する根拠を正当化することができる。

CONCLUSIONS: Trust and satisfaction in dental care settings are unidimensionally different yet highly correlated factors concurrently. Demonstrating the discriminant and complementary functions of both constructs can justify the rationale to apply them together in further studies for DPR.

© 2020 John Wiley & Sons A/S. Published by John Wiley & Sons Ltd.