あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
BMC Neurol.2020 Jun;20(1):233. 10.1186/s12883-020-01807-z. doi: 10.1186/s12883-020-01807-z.Epub 2020-06-06.

特発性てんかん児の認知・学業成績に及ぼす間歇性てんかん放電の影響

The effect of interictal epileptiform discharges on cognitive and academic performance in children with idiopathic epilepsy.

  • Dazhi Cheng
  • Xiuxian Yan
  • Keming Xu
  • Xinlin Zhou
  • Qian Chen
PMID: 32505173 PMCID: PMC7275426. DOI: 10.1186/s12883-020-01807-z.

抄録

背景:

間歇性てんかん放電(IED)は認知機能を損なうことが証明されているが,特発性てんかん患者の学業成績を阻害するかどうかは明らかにされていない。しかし,小児特発性てんかん患者において,IEDが学業成績を阻害するかどうかは明らかにされておらず,認知機能障害が学業成績の低下にどのように寄与しているのかは明らかにされていない。本研究では,小児特発性てんかん患者におけるIEDの認知機能障害と学力低下を検討することを目的とした。

BACKGROUND: Interictal epileptiform discharges (IEDs) have been proven to impair cognitive function. However, it is not clear whether IEDs disrupt academic performance in children with idiopathic epilepsy, and the contribution of cognitive function deficits to impaired academic performance has not been clarified. This study aimed to examine the cognitive deficits and academic impairment in childhood idiopathic epilepsy with IEDs.

方法:

IEDを有する97名の小児特発性てんかん、IEDを有さない77名の小児特発性てんかん、71名の健常対照者を対象に、一連の認知テストを実施した。言語、数学、精神運動速度、空間能力、記憶、一般知能、注意力、実行機能を含むいくつかの領域における認知能力を分析した。分散分析を行い、3つのグループ間ですべてのテストのパフォーマンスを比較した。

METHODS: Ninety-seven childhood idiopathic epilepsy with IEDs, 77 childhood idiopathic epilepsy without IEDs, and 71 healthy controls completed a series of cognitive tests. We analyzed the cognitive performance in several domains including language, mathematics, psychomotor speed, spatial ability, memory, general intelligence, attention and executive functioning. Analysis of variance was conducted to compare the performance on all tests between the three groups.

結果:

小児特発性てんかんでは、処理速度、空間能力、注意力などの一般的な認知障害だけでなく、算数障害も認められた。さらに、一般的な認知障害は、小児特発性てんかんの算術能力の低下を説明することができた。

RESULTS: Childhood idiopathic epilepsy with IEDs exhibited not only general cognitive deficits in processing speed, spatial ability, and attention, but also arithmetic impairment. Furthermore, general cognitive deficits could account for the impaired arithmetic performance in childhood idiopathic epilepsy with IEDs.

結論:

この研究から、特発性てんかん児のIEDは認知機能と学業成績の両方に影響を与え、認知障害が算数の成績障害の原因となっている可能性が示唆された。

CONCLUSIONS: Our study suggested that IEDs in children with idiopathic epilepsy affected both cognitive function and academic performance, and that the cognitive deficits may be responsible for arithmetic performance impairment.