あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Pak J Med Sci.2020 May-Jun;36(4):711-716. PJMS-36-711. doi: 10.12669/pjms.36.4.2026.

学期末の小児科試験における筆記試験とOSCE試験の成績の比較

Comparison of performance on written and OSCE assessment during end semester pediatric examination.

  • Shazia Memon
  • Siraj-Ul-Haque Shaikh
PMID: 32494261 PMCID: PMC7260906. DOI: 10.12669/pjms.36.4.2026.

抄録

目的:

本研究では、小児科後期試験における筆記試験とOSCE試験の成績を比較し、成績の不一致の原因を明らかにすることを目的とした。

Objective: To compare the scores obtained on written and OSCE examination during pediatrics end semester examination and to find out the reasons for the discrepancies among the scores obtained.

方法:

この共関連研究は、Liaquat University of Medical and Health Sciences (LUMHS)の小児科で実施した。1学期(2016年11月~2017年10月)の小児科に配属された医学生のパフォーマンスを、学期末試験中の筆記試験とOSCEで得られたスコアに基づいて比較した。不一致の理由を調べるために、評価の最後に学生の間で配布された事前に設計された質問票にLikertスケールを使用して定性的なデータを収集した。また、回答の頻度を算出した。

Methods: This co-relational study was carried out in pediatric department, Liaquat University of Medical and Health Sciences (LUMHS). The performance of medical students who were posted in the pediatric department for one semester (November 2016 to October 2017) was compared on the basis of scores obtained in their written and OSCE during end semester examination. To find out the reasons for discrepancies qualitative data was collected by using likert scale on Pre-designed questionnaire distributed among the students at the end of assessment. Frequencies of their responses were calculated.

結果:

調査に参加した160名の学生のデータをSPSS 22を用いて分析した。参加者の平均値と標準偏差は51.25±12.19であった。OSCEでは、筆記試験と同様に女性の方が成績が良かった。MCQとSAQの間には中程度の相関が見られた(r=0.5, p <0.01)。約60%の人がOSCEを好ましい評価方法と考えていた。また、女子学生では、グループディスカッションや深い学習法が好まれていた(65%)。

Results: Data of 160 students who participated in study was analyzed by SPSS version 22. The mean and standard deviation of participant's score was 51.25 ± 12.19. Females performed better in written as well as in OSCE. Moderate correlation was seen between MCQ and SAQ scores (r=0.5, p <0.01). Around 60% considered OSCE as their preferred mode of assessment. Deep learning approach and group discussion was found in female students (65%).

結論:

本研究では、学生の成績は筆記試験よりもOSCEの方が良かった。しかし、OSCEでは、臨床検査の方法や手技のような重要なコンピテンシーについては満足のいく結果が得られなかった。女子学生の成績はどちらの分野でも良かった。

Conclusion: Our study concluded that students performed better in OSCE than in written assessment. However, in OSCE they had shown unsatisfactory performance for some important competencies like clinical examination methods and procedural skills. Female students performed better in both segments of assessment.

Copyright: © Pakistan Journal of Medical Sciences.