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Food Res. Int..2020 Jul;133:109166. S0963-9969(20)30191-5. doi: 10.1016/j.foodres.2020.109166.Epub 2020-03-17.

カロリーと身体活動量の表示が消費者のエモ感覚的知覚と食品選択に与える影響

The impact of calorie and physical activity labelling on consumer's emo-sensory perceptions and food choices.

  • Denize Oliveira
  • Hans De Steur
  • Sofie Lagast
  • Xavier Gellynck
  • Joachim J Schouteten
PMID: 32466912 DOI: 10.1016/j.foodres.2020.109166.

抄録

表示情報の提供は、消費者がより健康的な選択をするための戦略の一つである。しかし、情報の種類は消費者を支援する可能性を秘めているが、消費者の感覚的・感情的な認識を評価することが重要である。そこで、本研究の目的は、3つの異なる製品(ポテトチップス、ジュース、ヨーグルト)について、異なる表示情報が消費者の感覚的・感情的知覚と選択に与える影響を評価することであった。合計480人の参加者が、4つの情報条件(情報なし(ブラインド)、キロカロリー(kcal)情報、身体活動(PA)情報(製品中のkcalを燃焼するのに必要な歩行時間)、kcal+PA情報)のいずれかに無作為に割り付けられた。各情報条件について、参加者には高kcalと低kcal相当の食品のペアが提示され、どちらかを選択してもらいました。参加者は、9点のヘドニックスケールを用いて総合的な嗜好性を評価し、製品の感覚的・情緒的特性に関連するRATA(Rate-All-that-All-apply)質問に回答した。その結果、ジュースとヨーグルトのサンプルでは、カロリーと身体活動量の表示が消費者の全体的な嗜好性に有意な影響を与えず、チップスのPA情報は影響を与えなかった。kcalとkcal+PA情報を表示した盲検条件を比較すると、全体的な嗜好性に有意な差が見られ、これらの情報を表示した場合には、チップスサンプルの受容性が低下した。カロリーや身体活動量の表示は消費者の感覚や感情の知覚にはほとんど影響を与えなかったが、情報が提示された場合、消費者は不健康な属性や、太っている、罪悪感があるなどの否定的な感情を知覚していた。本研究では、栄養表示は消費者を支援するための重要な戦略として提示されるかもしれないが、非ダイエッターや食事制限の低い人や中等度の人はこの情報の影響を受けない可能性があることを考慮して、消費者のライフスタイルを評価することが重要であることが示唆された。

Providing labelling information is one of the strategies used to help consumers make healthier choices. However, although the type of information has the potential to assist consumers, it is important to evaluate their sensory and emotional perceptions. Therefore, the objective of this study was to evaluate the effect of different labelling information on consumers' sensory and emotional perceptions and their choices, for three different products (potato chips, juice and yogurt). A total of 480 participants were randomly assigned to one of four information conditions (no information (blind), kilocalorie (kcal) information, physical activity (PA) information [duration of walking required to burn the kcal in the product], kcal + PA information). For each information condition, participants were provided with higher kcal and lower kcal equivalent food pairs and were required to choose one. The participants evaluated their overall liking using a 9-point hedonic scale and answered rate-all-that-apply (RATA) questions related to the sensory and emotional characteristics of the products. The results showed no significant impact of calorie and physical activity labelling on consumers' overall liking for juice and yogurt samples and no impact of PA information for chips. Significant differences in overall liking were found when comparing the blind condition with kcal and kcal + PA information, with lower acceptance of the chips samples when this information was presented. Although providing calorie and physical activity labelling had little impact on consumers' sensory and emotional perceptions, consumers perceived unhealthy attributes and negative emotions, such as fatty and guilty, when information was presented. The present work suggests that, although nutrition labelling may be presented as an important strategy to assist consumers, it is important to evaluate consumers' lifestyles, considering that non-dieters and those low and moderate in dietary restraint may not be impacted by this information.

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