あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Lang Speech Hear Serv Sch.2020 May;:1-14. doi: 10.1044/2020_LSHSS-19-00087.Epub 2020-05-11.

教育のためのリスニング・インベントリーを用いた聴覚障害者の教室での聞き取り体験-改訂版

Classroom Listening Experiences of Students Who Are Deaf or Hard of Hearing Using Listening Inventory For Education-Revised.

  • Lauri H Nelson
  • Karen Anderson
  • John Whicker
  • Tyson Barrett
  • Karen Muñoz
  • Karl White
PMID: 32392436 DOI: 10.1044/2020_LSHSS-19-00087.

抄録

目的 本研究では、聴覚障害者の生徒の教室での聞き取り経験を、「教育用リスニング・インベントリ改訂版(LIFE-R)」を用いて調査した。方法 3,584人の学齢期の参加者から得られたレトロスペクティブな電子調査の回答を記述統計学を用いて分析し、様々な教室での聞き取りの難しさについての生徒の認識を報告した。層別データを用いて、学年間、難聴の程度や補聴器の種類による潜在的な違いを調査しました。結果 教室、学校、社会の15のシナリオについての平均聴力評価は、10点満点のリッカート尺度(0 = , 10 = )で5.7となり、学校での一日の間に遭遇した聴き取りの困難さが浮き彫りになりました。この結果は、LIFE-Rを使用した典型的な聴力を持つ生徒を対象とした過去の研究で報告された平均評価7.2との関連で考えることができます。最も困難なのは、クラスの他の生徒が騒いでいる時に聞き取ろうとしたり、他のクラスメートのコメントを聞き取ろうとしたりする時であると報告されています。平均的な聞き取り困難度は、3~6年生の回答者の方が7~12年生の回答者よりも高くなっています。また、聴力の難易度も難聴の程度に応じて高くなっています。聴こえなくなった場合、聴こえを改善するために積極的に行動した生徒もいれば、何もしなかったと答えた生徒もいた。結論 聴覚障害者や難聴者の生徒は、学校の一日を通して聴力や理解力に課題を抱えている可能性がある。LIFE-Rのような生徒の体験を評価・モニタリングする機能的なツールは、授業やリスニング環境を必要かつ効果的に調整するための情報を提供してくれます。

Purpose This study examined classroom listening experiences reported by students who are deaf or hard of hearing using the Listening Inventory For Education-Revised (LIFE-R). Method Retrospective electronic survey responses from 3,584 school-age participants were analyzed using descriptive statistics to report student perceptions of listening difficulty in various classroom scenarios, including the strategies students used when they did not hear or understand. Stratified data were used to explore potential differences between grades and across degree of hearing loss or type of hearing technology. Results Average student listening appraisal ratings for 15 classroom, school, and social scenarios was 5.7 based on a 10-point Likert scale (0 = , 10 = ), highlighting listening difficulties encountered during the school day. This finding can be considered in context with the average rating of 7.2 reported from a previous study of students with typical hearing using the LIFE-R. The greatest difficulties were reported when trying to listen when other students in the class were making noise and in hearing the comments of other classmates. Average listening difficulty was greater for respondents in Grades 3-6 than those in Grades 7-12. Listening difficulty also generally increased relative to degree of hearing loss. When unable to hear, some students took proactive steps to improve their listening access; some reported they did nothing. Conclusions Students who are deaf or hard of hearing can face challenges in hearing and understanding throughout the school day. A functional tool to evaluate and monitor student experiences, such as the LIFE-R, can provide information to make necessary and effective adjustments to classroom instruction and the listening environment.