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Traffic Inj Prev.2020;21(5):313-318. doi: 10.1080/15389588.2020.1753038.Epub 2020-04-22.

道路設計の特性が10代のドライバーの死亡率に与える影響の理解

Understanding the impact of road design characteristic on teen driver's fatality.

  • Woon Kim
  • A M Svancara
  • T Kelley-Baker
PMID: 32319815 DOI: 10.1080/15389588.2020.1753038.

抄録

10代の運転者の特性と運転環境を同時に検討した研究は少ない。本研究では、交通工学的要因(道路設計、交通操作、路面状況)が10代ドライバーの死亡事故のリスクにどのように寄与しているかを調査することを目的とした。交通工学的要因の役割を理解することで、10代のダイビング関連の死亡事故を減らすための取り組みをさらに改善することができる。本研究では、2014 年から 2015 年までの間の Fatality Analysis Reporting System と General Estimate System を使用した。水平/垂直方向のアライメント、交差点のタイプ、インターチェンジエリア、交通路のタイプ、制限速度、作業ゾーンエリア、交通規制装置のタイプ、路面状況など、多くの工学的変数を調査した。この研究で考慮された従来の変数には、性別、年齢、年齢層に関連した乗客の有無、時間帯、照明条件、季節、車種、車種、シートベルト着用、衝突タイプ、衝突前の動きなどがあります。クロス集計および未調整分析を行い、10代の運転者の死亡率の未調整オッズ比を報告した。多重ロジスティック回帰モデルを用いて、道路設計と交通操作に関連するどの変数が他の変数で調整した後も有意性を維持しているかを確認した。従来の要因については、結果は事前の知見を裏付けるものであった。作業区域面積を除くすべての工学的要因は無調整分析では有意であったが、最終モデルでは4つの変数-水平方向の整列、掲示された制限速度、交通規制装置の種類、交通路の種類-が統計学的に有意なままであった。湾曲した高速区間の修正オッズ比(AOR)は、制限速度の低い直線区間(基準群)の約7倍(6.94;95% CI = 3.58, 13.46)であった。交通規制のない道路のAORは、交通規制のある道路のAORの4倍(4.17;95%CI=2.95、5.88)であった。2方向に分割されていない道路のAORは、2方向中央部のバリアー道路(参考群)のAORのほぼ3倍(2.75、95%CI = 1.43、5.29)であった。この研究は、10代の運転者教育プログラムが道路設計の特性に対処することを検討することを示唆している。例えば、交通標識や交通規制の種類に焦点を当てた授業を取り入れることで、若者の運転経験をよりよく準備できるかもしれない。さらに、様々な種類の道路、特にリスクが高い道路(例えば、勾配やカーブのある道路、信号のない交差点、未舗装道路、未舗装道路など)では、より多くの監視付き運転時間が必要である。

There is little research simultaneously examining both teen drivers' characteristics and the driving environment. This study aimed to investigate how traffic engineering factors (road designs, traffic operations, and surface conditions) contribute to risks of teen driver's fatality. Understanding the role of traffic engineering factors can further improve efforts to reduce teen diving-related fatal crashes. This study used the Fatality Analysis Reporting System and General Estimate System for years 2014 to 2015. We explored numerous engineering variables: horizontal/vertical alignment, intersections types, interchange areas, traffic ways types, posted speed limit, work zone areas, types of traffic control devices and road surface conditions. Traditional variables considered in this study included sex, age, presence of passengers in relation to age group, time of day, lighting condition, season, vehicle model year, vehicle type, seatbelt use, crash type and movement prior to a crash. We ran cross-tabulations and unadjusted analyses to report unadjusted odds ratios of teen driver's fatality. A multiple logistic regression model was used to identify which variables related to road design and traffic operations remained significant after being adjusted by other variables. For traditional factors, results corroborated prior findings. All the engineering factors, except work zone area, were significant in the unadjusted analyses; four variables - horizontal alignments, posted speed limit, traffic control device type, and traffic way type - remained statistically significant in the final model. The adjusted odds ratio (AOR) of curved high-speed segment was nearly seven times (6.94; 95% CI = 3.58, 13.46) that of a straight segment with a low posted speed limit (reference group). The AOR of no traffic control was four times (4.17; 95% CI = 2.95, 5.88) that of roads with traffic controls. The AOR of a two-way undivided road was almost three times (2.75, 95% CI = 1.43, 5.29) that of a two-way median barrier road (reference group). This study suggests teen driver education programs consider addressing road design characteristics. For example, incorporating focused lessons on traffic signs and traffic control types may better prepare young people for their driving experiences. Additionally, more supervised driving time is needed on various road types, especially those that present greater risks (e.g., roads with grades/curves, intersections with no traffic signal, undivided roads, and unpaved roads).