あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
J Dent Educ.2020 Jul;84(7):812-829. doi: 10.1002/jdd.12138.Epub 2020-03-08.

学部生の手術・修復歯科教育におけるコンピュータシミュレーションとバーチャルリアリティ。批判的レビュー

Computer simulation and virtual reality in undergraduate operative and restorative dental education: A critical review.

  • Hani M Nassar
  • Ara Tekian
PMID: 32147841 DOI: 10.1002/jdd.12138.

抄録

このレビューの第一の目的は、手術・修復歯科の学部歯科教育におけるコンピュータシミュレーション(CS)とバーチャルリアリティ(VR)の使用を調査した研究の文献を総合することであった。第二の目的は、歯科教育におけるシミュレーション体験を最大化するためのベストプラクティスをリストアップすることであった。検索用語"Dental AND Simulator"、"Dental AND Virtual reality"、"Simulation AND Dental education"を用いて、PubMedおよびERICデータベースの文献レビューを行った。英語で行われた研究は、5つのテーマのうち1つに分類した。手先の器用さと虫歯の準備、光硬化のスキル、シミュレーションの知覚と経験、予測可能性、シミュレーションモデルの開発の5つのテーマに分類した。2010 年に発表された McGaghie etal.のクリティカルレビューで示されたシミュレーション教育の主要な実践例を参考にして、歯科シミュレーションの共通の実践例を抽出した。579演題中、39演題が対象基準を満たしていた。レビューでは,スキルの習得とフィードバックが最も頻繁に調査された2つのパラメータであった.CSは虫歯の準備と光硬化のスキルを教えるのに効率的であった.CSとVRシミュレーション演習の効率を高めるために強調すべきベストプラクティスとして、フィードバックと意図的な練習が挙げられた。CSの使用は、手術技術(光治療や虫歯治療など)を確実に指導する上で有効であるが、学部カリキュラムでのVRの使用については議論の余地があると考えられる。シミュレーション演習の効果を最大限に発揮させるためには、タイムリーなフィードバックと計画的な実習アプローチに重点を置く必要がある。

The primary aim of this review was to synthesize the literature for studies investigating the use of computer simulation (CS) and virtual reality (VR) in undergraduate dental education in operative and restorative dentistry. The secondary aim was to list best practices that maximize the simulation experience in dental education. A literature review of the PubMed and ERIC databases was conducted using the search terms "Dental AND Simulator," "Dental AND Virtual reality," and "Simulation AND Dental education." Studies in English language were categorized into 1 of 5 themes: Manual dexterity and cavity preparation, light curing skills, simulation perception and experience, predictability, and simulation model development. Main practices of simulation education indicated in the McGaghie et al. critical review published in 2010 were used as a reference to identify common practices for dental simulation. Thirty nine of 579 identified abstracts met the inclusion criteria. Skill acquisition and feedback were the two most frequently investigated parameters found in the review. CS was efficient in teaching cavity preparation and light curing skills. Feedback and deliberate practice were among the best practices that should be emphasized in order to enhance the efficiency of the CS and VR simulation exercises. The use of CS is effective in teaching operative skills (such as light curing and cavity preparation) reliably; whereas, the use of VR in undergraduate curricula is debatable. To achieve the maximum benefits of the simulation exercises, emphasis must be given to the timely feedback and deliberate practice approaches.

© 2020 American Dental Education Association.