あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Postgrad Med.2019 Aug;131(6):397-404. doi: 10.1080/00325481.2019.1637759.Epub 2019-07-02.

プライマリーケアにおけるDREEM:プライマリーケアセンターでの家庭医療インターンシップの教育環境に対する学生の視点:トルコのアクデニズ大学医学部での体験談

DREEM in primary care: students' perspectives on educational environment of family medicine internship in primary care centres: experiences at Akdeniz University Faculty of Medicine in Turkey.

  • Melahat Akdeniz
  • Ethem Kavukcu
  • Nevruz Ilhanlı
PMID: 31251687 DOI: 10.1080/00325481.2019.1637759.

抄録

:多くの国で医学教育プログラムが拡大し、教育環境も病院から一次医療センターへと変化し始めている。医学教育の国際機関は、医学生も第三段階の医療に加えて、プライマリーケアセンターやセカンダリーケアセンターで教育を受けるべきであることを強調している。本研究では、プライマリ・ケアにおける家庭医療インターンシップの教育環境について、6年生(最終学年)の医学生がどのように考えているかを、Dundee Ready Educational Environment Measurement(DREEM)を用いて評価した結果を紹介する。この記述的横断的研究は、医学生6年生を対象に実施された。2017-2018年度から、医学系6年生はプライマリケアの教育課程への入学を開始した。合計 223 名の学生がプライマリケアでの 2 週間のインターンシップを修了し、その間に Dundee Ready Educational Environment Measure(DREEM)を適用してインターンシップ終了時の教育環境を評価した。収集したアンケートは、IBM-SPSS version 23 for Mac OSを用いて分析した。比較にはStudent's t-testとMann-Whitney U検定を用いた。223名の学生のうち、192名(86%)がアンケートに回答した。DREEM の合計スコアは 138.62/200 (%63.5)であった.学生は学習環境を肯定的に評価した。学生の授業に対する認識、学生の教師に対する認識、学生の学問的自己認識、学生の雰囲気に対する認識、学生の社会的自己認識の平均点は、それぞれ31.65/48、30.45/44、23.46/32、34.20/48、18.56/28であった。また、合計平均点とサブスケールの得点は、男女間で有意差はなかった。本研究は、プライマリケアにおけるグローバルな学習環境に対する学生の認識が、ネガティブなものよりもポジティブなものであったことを示唆している。Students' Perceptions of LearningとStudents' Social Self-Perceptionsで最も低いスコアが記録され、Students' Academic Self-Perceptionsで最も高いスコアが記録された。

: In many countries, medical education programmes are expanding, and educational environments are starting to change from hospitals to primary health care centres. International organizations for medical education highlight that medical students should also be educated at primary and secondary care centres in addition to third-step health care. In this study, the evaluation of sixth-year (final year) medical students' perspectives on the educational environment of family medicine internship in primary care is presented, using the Dundee Ready Educational Environment Measurement (DREEM): This descriptive cross-sectional study was conducted with sixth-year medical students. Starting in the 2017-2018 academic year, sixth-year medical students started to enrol in educational courses in primary care. A total of 223 students completed internships in primary care for a two-week period, during which we applied the Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM) to evaluate the educational environment at the end of the internship. The collected questionnaires were analysed by using IBM-SPSS version 23 for Mac OS. Student's t-test and Mann-Whitney U Test were used for comparisons.: Of the 223 students, 192 (86%) completed the questionnaire. The total DREEM score was 138.62/200 (%63.5). The students rated the learning environment as positive. The mean score for students' perceptions of teaching, students' perceptions of teachers, students' academic self-perceptions, students' perceptions of the atmosphere and students' social self-perceptions were 31.65/48, 30.45/44, 23.46/32, 34.20/48 and were 18.56/28, respectively. The total mean score and subscale scores were not significantly different between males and females.: This study suggests that students' perception of the global learning environment in primary care was more positive than negative. The lowest scores were recorded for Students' Perceptions of Learning and Students' Social Self-Perceptions, and the highest score was recorded for Students' Academic Self-Perceptions.