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フィッシャー・トロプシュ合成パラフィン系灯油の毒性と職業暴露評価
Toxicity and occupational exposure assessment for Fischer-Tropsch synthetic paraffinic kerosene.
PMID: 29985787 DOI: 10.1080/15287394.2018.1490675.
抄録
フィッシャー・トロプシュ(FT)の合成パラフィン・ケロシン(SPK)ジェット燃料は、米国軍が使用する石油由来のJP-8ジェット燃料を増強することを目的とした有機合成混合燃料である。FT SPK試験プログラムの目標は、職業暴露限度(OEL)を計算するために使用できる石油由来のジェット燃料との比較毒性データベースを開発することであった。毒性調査には、皮膚刺激性試験(FT vs. JP-8 vs. 50:50ブレンド)、2つのin vitro遺伝毒性試験、急性吸入試験、骨髄小核測定を伴う短期(2週間)吸入レンジファインダー試験、90日間の吸入毒性、および感覚刺激性試験が含まれている。皮膚刺激性は軽度から中等度であった。遺伝毒性試験はすべて陰性であった。2000mg/mで4時間暴露したF344ラットを用いた急性吸入試験では、異常な臨床観察は認められなかった。2週間のレンジファインダーに基づき、F344ラットをFT SPKジェット燃料(0、200、700または2000mg/m)のエアロゾル-蒸気混合物に1日6hr、1週間に5日間、90日間曝露した。鼻腔への影響は最小(700mg/m)から軽度(2000mg/m)であり、高暴露のみがラット肺(両性)に多巣性の炎症性細胞浸潤を生じた。10,939mg/mと計算された感覚刺激性アッセイのRD(50%呼吸速度低下)値は、FT SPK燃料がJP-8よりも刺激性が低いことを示している。JP-8との50:50ブレンドでの使用が提案されていることから、FT SPKジェット燃料のOELは、現在のJP-8のOELと同様に、200mg/mの蒸気と5mg/mのエアロゾルが推奨されています。
Fischer-Tropsch (FT) Synthetic Paraffinic Kerosene (SPK) jet fuel is a synthetic organic mixture intended to augment petroleum-derived JP-8 jet fuel use by the U.S. armed forces. The FT SPK testing program goal was to develop a comparative toxicity database with petroleum-derived jet fuels that may be used to calculate an occupational exposure limit (OEL). Toxicity investigations included the dermal irritation test (FT vs. JP-8 vs. 50:50 blend), 2 in vitro genotoxicity tests, acute inhalation study, short-term (2-week) inhalation range finder study with measurement of bone marrow micronuclei, 90-day inhalation toxicity, and sensory irritation assay. Dermal irritation was slight to moderate. All genotoxicity studies were negative. An acute inhalation study with F344 rats exposed at 2000 mg/m for 4 hr resulted in no abnormal clinical observations. Based on a 2-week range-finder, F344 rats were exposed for 6 hr per day, 5 days per week, for 90 days to an aerosol-vapor mixture of FT SPK jet fuel (0, 200, 700 or 2000 mg/m). Effects on the nasal cavities were minimal (700 mg/m) to mild (2000 mg/m); only high exposure produced multifocal inflammatory cell infiltration in rat lungs (both genders). The RD (50% respiratory rate depression) value for the sensory irritation assay, calculated to be 10,939 mg/m indicated the FT SPK fuel is less irritating than JP-8. Based upon the proposed use as a 50:50 blend with JP-8, a FT SPK jet fuel OEL is recommended at 200 mg/m vapor and 5 mg/m aerosol, in concurrence with the current JP-8 OEL.