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何が問題なのか?問題解決タスクにおける親しみやすさ、作業記憶、および転送
What's the Problem? Familiarity Working Memory, and Transfer in a Problem-Solving Task.
PMID: 26255436 DOI: 10.5406/amerjpsyc.128.2.0147.
抄録
ハノイの塔タスクでは、親しみやすさとワーキングメモリの移転への寄与を調べた。参加者は3つの異なるバージョンのタスクを完了した:標準的な3枚のディスクのバージョン、馴染みのある意味的内容を含む衣類交換タスク、馴染みのない意味的内容を含む茶道タスクである。移動の制約はタスク間で同等であり、それぞれのタスクは同じ動きのシーケンスで解くことができた。ワーキングメモリの要求は、問題の視覚的表現(静的または動的)を提供することによって操作された。その結果、標準的なハノイの塔課題と衣服交換課題では同等のパフォーマンスを示したが、茶道課題ではパフォーマンスが低下し、ワーキングメモリ要求の増加に伴って低下した。さらに、標準的なハノイの塔課題と衣服交換課題は、独立して、付加的に、そして同等に後続の課題に移行したが、茶道課題では移行しなかった。この結果は、親しみやすさと作業記憶の要求の両方がパフォーマンスの全体的なレベルを決定し、親しみやすさは移行に影響を与えることを示唆している。
The contributions of familiarity and working memory to transfer were examined in the Tower of Hanoi task. Participants completed 3 different versions of the task: a standard 3-disk version, a clothing exchange task that included familiar semantic content, and a tea ceremony task that included unfamiliar semantic content. The constraints on moves were equivalent across tasks, and each could be solved with the same sequence of movements. Working memory demands were manipulated by the provision of a (static or dynamic) visual representation of the problem. Performance was equivalent for the standard Tower of Hanoi and clothing exchange tasks but worse for the tea ceremony task, and it decreased with increasing working memory demands. Furthermore, the standard Tower of Hanoi task and clothing exchange tasks independently, additively, and equivalently transferred to subsequent tasks, whereas the tea ceremony task did not. The results suggest that both familiarity and working memory demands determine overall level of performance, whereas familiarity influences transfer.