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日本語AIでPubMedを検索

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J Indian Med Assoc.2013 Jan;111(1):47-50.

医薬品マーケティングが医師の処方習慣に与える影響

Influence of pharmaceutical marketing on prescription practices of physicians.

  • Roshni Narendran
  • M Narendranathan
PMID: 24000508

抄録

インドでは同じ薬の分子は、異なる医薬品によって異なるブランド名で販売されています。彼らのブランドの医薬品を処方するために医師を説得するためには、サンプルを与え、贈り物、旅行などを後援するようなマーケティング手法に従事しています。多くの国では、インセンティブが処方行動に与える影響を軽減しようと努力している。この研究では、インドの医師の処方習慣に医薬品マーケティングの影響を探る。研究対象者は103名で、50名の医師と53名の販売員であった。データ収集は自己管理型の質問票によって行われた。データは処方箋に影響を与えると考えられる36の変数について収集された。処方行動に対するプロモーション戦略の有効性は、「全く有効ではない」(スコア=1)から「非常に有効」(スコア=7)までの7ポイントのリッカート尺度でマークされた。質的データの収集には、オープンエンドの質問を用いた。医師との良好な関係、発売会議、会社の評判、医薬品の品質、ブランド名は処方行動に大きく影響したが、ダイレクトメール、雑誌広告、レターパッドやその他のブランドのリマインダーを与えることは効果が低かった。一般的に使用されているサンプルを与える方法は、処方箋に影響を与える最も効果的な20の方法の中には含まれていなかった。処方箋に影響を与える要因としては、やはり製品の品質や優良企業が挙げられる。医薬品のマーケティングは、医師によるブランドの選択に影響を与える。広報に関わるより高価な戦略の方が効果的である。メールの送付や雑誌広告はあまり効果的ではない戦略である。高価なマーケティング戦略が薬のコストにどのように影響するかは、さらに調査する必要があります。

In India same drug molecules are sold under different brand names by different pharmaceuticals. To persuade the physicians to prescribe their brands pharmaceuticals engage in marketing techniques like giving samples, gifts, sponsoring travel etc. Many countries are striving to reduce the impact of incentives on prescription behaviour. This study explores the influence of pharmaceutical marketing on the prescription practices of doctors in India. There were 103 study subjects - 50 doctors and 53 sales personnel. Data collection was done by a self administered questionnaire. Data were collected on 36 variables which were supposed to influence prescription. The effectiveness of the promotional strategies on prescription behaviour was marked in a seven point Likert scale ranging from "not at all effective" (score=1) to "extremely effective" (score=7). Open ended questions were used to collect qualitative data. Good rapport with the doctor, launch meetings, reputation of the company, quality of the drug and brand names significantly influenced prescription behaviour, while direct mailers, advertisements in journals and giving letter pads and other brand reminders were less effective. Commonly used method of giving samples was not among the twenty most effective methods influencing prescription. Product quality and good company are still factors that influence prescription. Pharmaceutical marketing influences the choice of brands by a physician. The more expensive strategies involved in public relations are more effective. Sending mails and journal advertisements are less effective strategies. How expensive marketing strategies affect cost of the medicines has to be explored further.