あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Int J Paediatr Dent.2011 Jul;21(4):278-83.

視覚障害学生における水平スクラブ法と修正バス法の6ヵ月間の歯磨き効果の比較

A 6-month comparison of toothbrushing efficacy between the horizontal Scrub and modified Bass methods in visually impaired students.

PMID: 21332852

抄録

目的:

本研究の目的は、視覚障害学生を対象に、水平スクラブ法と修正バス法の6ヵ月間の歯磨き効果を比較することである。

OBJECTIVE: The aim of this study was to compare the efficacy of the horizontal Scrub and modified Bass methods of toothbrushing in visually impaired students for 6 months.

方法:

10~12歳の視覚障害学生60名を無作為化比較臨床試験に組み入れた。ベースライン時に歯垢指数(PI)と歯肉指数(GI)を評価し、その後、被験者を無作為に水平スクラブ群と修正バス群に分けた。被験者は、口頭および触診による歯磨き指導を受け、1日2回、指定された方法で歯磨きを行った。1ヵ月後と6ヵ月後に、臨床的測定と指導の強化のために再集計した。経時的なPIとGIの有意差は、対のt検定を用いて比較し、各時点におけるブラッシング群間の有意差はt検定を用いて比較した。

METHODS: Sixty visually impaired students, aged 10-12 years, were recruited to a randomized controlled clinical trial. At baseline, plaque index (PI) and gingival index (GI) were assessed, and then subjects were randomly divided into the horizontal Scrub and modified Bass groups. Subjects received verbal and tactile toothbrushing instruction and used their assigned methods twice daily. They were recalled at 1 and 6 months for clinical measurement and reinforce of instruction. Significance of PI and GI over time was compared using the paired t-test and between brushing group at each time point using the t-test.

結果:

6ヵ月間で、両群ともPIとGIの平均値はベースラインから有意に減少した(P < 0.001)。しかし、各時点で2つの方法の間に有意差はなかった(P > 0.05)。

RESULTS: Over the 6-month period, there were significant reduction from baseline for the mean PI and GI in both groups (P < 0.001). There were no significant differences between two methods at each time point (P > 0.05), however.

結論:

水平スクラブ法と修正バス法は、視覚障害学生においてプラーク指数と歯肉指数を効果的に低下させることができる。しかし、両法の有効性に差はなかった。

CONCLUSIONS: Both the horizontal Scrub and modified Bass methods can be effectively reduced plaque index and gingival index in visually impaired students. The efficacy of both methods was not different, however.